OCR Output

1.6 Nem szabadon választható

és forgástengelyének változásai vagy a naptevékenység ciklusai), de
számos tudományos vizsgálat azt mutatja, hogy az elmúlt évtizedek
globális felmelegedését leginkább az emberi tevékenység miatt kibo¬
csátott üvegházhatású gázok (szén-dioxid, metán, nitrogén-oxidok
stb.) magas koncentrációja okozza" (23. pont).

Az enciklika második fejezetében (,A teremtés evangéliuma") Ferenc
pápával újraolvassuk az OÖszövetség és az evangéliumok néhány, a témát
érintő részét a leremtés könyvétől a Zsoltárokon keresztül az Ujszôvet¬
ségig. A világegyetem titkáról így ír: , A zsidó-keresztény hagyomány
számára »teremtést« mondani többet jelent, mint természetet mondani,
mert a teremtés Isten szeretettervére utal, amelyben minden teremtmény¬
nek értéke és értelme van" (76. pont).

A harmadik fejezet a környezeti válság emberi gyökerét vizsgálja,
beszél a piac hegemóniájáról, a technokrata paradigma globalizációjáról:
, Ez a helyzet állandó skizofréniába taszít minket, ami a technokratikus
önfelmagasztalás végletéből — amely nem ismeri el más élőlények saját
értékét — abba az ellentétes reakcióba csap át, hogy tagadja az emberi
lény minden különösebb értékét." A pápa a radikális zöld ideológiák¬
nak sem enged: , A félresiklott antropocentrizmusnak nem feltétlenül a
sbiocentrizmusnakx kell átadnia a helyét, mert ez új egyensúlyvesztés
bevezetését jelentené, ami nem megoldaná a problémákat, hanem újab¬
bakat okozna" (118. pont).

A negyedik fejezet az egész enciklika koncepcionális tengelye, ahol
bevezeti az ,átfogó ökológiai" megközelítést, amelyben a hagyomá¬
nyos környezeti, gazdasági, társadalmi megközelítések, valamint az
ún. humán ökológia mellett olyan új fogalmat is használ, mint például
a kulturális ökológia. Itt tárgyalja a közjó keresztény megközelítését is.

Mar a problémafelveté fejezetekben is többször említette a , közjó"
fogalmát:

, Az éghajlat közjó, mindenkié és mindenkinek a javát szolgálja. G1lo¬
bális szinten egy olyan összetett rendszer, amely kapcsolatban áll az
emberi élethez szükséges számos alapvető létfeltétellel" (23. pont).

, A természeti környezet közjó, az egész emberiség öröksége, és min¬
denki felelősséggel tartozik érte. Aki kisajátít valamit, csak azért te¬
heti, hogy mindenki java érdekében kezelje. Ha nem így teszünk,
lelkiismeretünket azzal a súllyal terheljük meg, hogy megtagadjuk
másoktól a létezést" (95. pont).

103