OCR Output

IRODALOM — KULTÚRA

fogékonysága a jövendő, új dolgok iránt még az olyan nyakatekert helyzetekben is
beválik, amikor az avantgarde egybeesik a reakcióval? "? A zsidóság e képessége
folytán vonzódik Leverkühn zenéjéhez is. A Kridwiss-kör elmélkedései kapcsán
Zeitblom maga is felhívja a figyelmet a réginek és az újnak sajátos összefonódására:

Régi módon új, forradalmian retrográd volt ez a világ, az egyén ideájához kötött érté¬
kek, igazság, szabadság, jog és az ész érvényüket veszítik benne, kirekesztetnek belőle,
helyesebben egészen más, az utóbbi évszázadokétól teljesen eltérő tartalmat kapnak,
tudniillik kiragadtatnak a sápadt elmélet karjából, és vérbő viszonylagosságot nyernek,
erőszak, tekintély, vak-hit-diktatúra hasonlíthatatlanul magasabb fórumától függnek
ezután, nem holmi tegnapi vagy tegnapelőtti reakciós módon, hanem úgy, hogy az em¬

beriség igencsak újféle módon egyenesen a középkor teokratikus állapotába csöppen."

A világnak ezen alakulását Zeitblom egy hasonlattal szemlélteti: , Ez éppúgy nem
mondható reakciósnak, mint ahogy nem nevezhetjük reakciósnak vagy retro¬
grádnak a golyó körül megtett utat, amely természetesen körbe-, tehát vissza¬
megy." Ebben a mozgásban eggyé válik retrogresszió és progresszió, , a politikai
jobboldal egyre inkább egybeesik a ballal".""

A DEUTSCHE INNERLICHKEIT ÉS A ZENE

A Kridwiss-kör konzervatív szellemiségének előképe, gyökere már felbukkan a
XIV. fejezetben tárgyalt hallei Winfried Keresztyén Diákegyesület vitáiban is,
ahol különösen a német ifjúság és a németség elhivatottságáról esik szó. A zene
és a természet iránt fogékony ifjú teológusok vándorlásaikon olyan kérdéseket
feszegetnek, melyek rátapintanak az újabb kori német szellemiség egyik legfon¬
tosabb s együttal legveszedelmesebb motivumara — az igynevezett deutsche
Innerlichkeit problematikájára, amely szorosan összefügg a már említett entelecheia
kérdésével is. A diákkör , hangadói", a tősgyökeres német Deutschlin és Teutleben
völkisch, a zsidó Arzt , szocialista" színezetű politikai megvalósulásának lehető¬
ségét látja a felvetett eszméknek. Miről is van szó voltaképpen? A diákkör tagjai,
Leverkühnt kivéve, egyetértenek abban, hogy a németségben egyedül az ifjúság
hivatott arra, hogy legitim hidat verjen a civilizált polgári és a természeti szféra
között. Ám ez az ifjúság nem csupán fizikai értelemben vett fejlődési állapot,

4 Uo., 347.
#4 Uo., 447.
# Uo.
* Uo.