OCR Output

HEINRICH VON KLEIST VILÁGA, AVAGY A TUDAT ZSÁKUTCÁJA

A megtorlás struktúrája háromlépcsős: először a magánszférán belül az apa
próbálja megakadályozni a törvénytelen kapcsolatot, másodszor az egyház in¬
tézményére bízza bűnös lányát, harmadszor pedig már az egyház mint legfőbb
intézményrendszer ítélkezik a kiszolgáltatott szerelmesek fölött. A világi instan¬
cia beavatkozása csak enyhíteni tud a legsúlyosabb egyházi büntetésen.

Az első részben tehát az emberi világ ül törvényt a természet felett: don Henrico
Asteron ellöki magától lányát, az érsek máglyahalálra ítéli, a kolostor főnökasz¬
szonya kiáll mellette ugyan, de képtelen enyhíteni a , kolostori törvények" szigo¬
rán, és az alkirály sem kegyelmez a bűnösöknek, csupán formálisan módosítja
az ítéletet.

Úgy tűnik, az emberi társadalom törvényei diadalmaskodnak az őszinte és
tiszta szerelmen, ám az ítéletvégrehajtás pillanatában váratlanul beavatkozik a
természet, a földrengés: az isteni bosszú számára rendezett színjáték meghiúsul.
A börtönbe zárt Jeronimo mindent elkövet szabadulásáért, és miután a Szűz¬
anyához intézett fohásza is meddőnek tűnik, önkezével kíván véget vetni életének.
A végső elkeseredés pillanatában azonban megmenekül. Az isteni beavatkozás¬
nak tűnő földrengés látszólag igazolja a természet törvényét: a szeretőket kita¬
szító ,bűnös" városnak bűnhődnie kell. A földrengés kirobbanásakor Josefa
ösztönösen a kolostorba siet kisfiáért, akit a főnökasszonya vett gondozásába.
Ahogy átveszi tőle a gyermeket, egy lezuhanó oromzat agyonüti a főnökasszonyt.
Ezután Josefa az érsek holttestébe botlik, akit épp az összedőlt katedrális romjai
alól húztak ki — annak a katedrálisnak a romjai alól, melynek lépcsőjén Josefa
vajúdni kezdett (!) —, a föld színével vált egyenlővé az alkirály palotája is, a tör¬
vényszék, ahol a halálos ítéletet kimondták, lángokban áll, és az atyai ház helyén
tó keletkezett, melynek vize fölött vöröses pára gőzölög — vagyis az összes vilá¬
gi és egyházi instancia képviselői és helyszínei elpusztulnak.

Jeronimo eszméletét veszti, amint kilép a városkapun, és felmegy egy dombra.
A , legmélyebb öntudatlanságban" új életre ébred, és ez az újjászületés új létmi¬
nőséget is jelent a katasztrófa sújtotta városon kívüli — megint csak látszólagos
— paradicsomi természetben. A visszatérő élet jeleként Jeronimo első reakciója
az életösztön táplálta gyönyörérzés. Sírva fakad örömében, amiért életben maradt,
és csak ezután jut eszébe sorsára hagyott szerelme - és máris határtalan remény¬
telenség lesz rajta úrrá. Ám a kétségbeesés és bizonytalanság nem tart soká, mert
Jeronimo egy toposzszerűen kialakított szcenárium közepette rátalál szerettei¬
re. A heródesi gyermekmészárlás elől menekülő szent családra, illetve a reneszánsz
ikonográfiára való utalás túlságosan is szembetűnő. Josefa a szurdokot öntöző
forrás mellett egy , píniák-árnyékolta""? völgyben fürdeti gyermekét a forrás

8 Uo., 590.

+ 67 »*