OCR Output

Szöveggyűjtemény

Az első segítség valószínűleg a készenlétbe helyezés. Sem az ember által, sem
az ember nélkül nem lehet a világ az, ami, és olyan, amilyen. Nézetem szerint
ez azzal függ össze, hogy az, amit én egy régről ránk hagyományozott, sok¬
rétű és most lejáratott kifejezéssel , a lét"-nek nevezek, az kinyilatkozásához,
megőrződéséhez és kialakulásához rászorul az emberre. A technika lényegét
abban látom, amit gyakorta nevetséges és talán esetlen kifejezéssel , áll-vány"¬
nak (Ge-Stel}) nevezek. Az áll-vány működése a következőt jelenti: Az embert
olyan hatalom állítja maga elé, veszi igénybe és provokálja, amely a technika
lényegében nyilatkozik meg, és amit az ember nem ura. A gondolkodás nem is
kíván többet, csak ehhez a belátáshoz hozzásegíteni. A filozófia halálán van.
A korábbi időkben — és nem csupán a korábbi időkben — mindazonáltal úgy gon¬
dolták, hogy a filozófia közvetve nagy hatást gyakorol; közvetlenül ugyan ritkán,
de közvetve sokszor kieszközölte új áramlatok érvényre jutását. Ha csupán a néme¬
teknél a következő nagy nevekre gondolunk: Kant, Hegeltől Nietzschéig, Marxot
nem is említve, akkor bizonyítható, hogy kerülőutakon a filozófia roppant hatást
fejtett ki. Úgy véli, a filozófia ezen hatásának vége? És amikor azt mondja, hogy a
régi filozófia halott, már nincs többé, akkor ebbe az is beleértendő, hogy a filozófia
ezen hatása, ha valaha létezett is, ma legalábbis már nem létezik?

Közvetett hatás lehetséges egy másfajta gondolkodáson keresztül, de közvetlen
hatás úgy, mintha a gondolkodás kauzálisan változtatná meg a világhelyzetet,
semmiképpen sem.

Bocsásson meg, nem akarunk filozofálni, abhoz nem vagyunk elég képzettek, de hisz
itt van a politika és a filozófia közötti érintkezési pont, ezért engedje meg nekünk,
hogy egy ilyen beszélgetésbe vonjuk itt bele. Éppen az imént mondta: a filozófia és
az egyes ember semmit sem tehetnek azonkívul, hogy...

.. hogy készenlétbe helyezziik nyitottsagunkat (Sich-Offenhalten) Isten érkezé¬
sére vagy távolmaradására. A távolmaradás tapasztalatát sem lehet semminek
venni, hanem az az ember megszabaditasa attol, amit a Lé és időben a létezők
szintjére való visszaesésnek neveztem. Az említett készenlét előkészítéséhez
tartozik, hogy megfontoljuk azt, ami ma van.

A filozófiát tekintve már nem. Az eddigi filozófia szerepét ma a tudományok
vették át. A gondolkodás , hatásának" kielégítő tisztázásához mélyrehatóbban
ki kellene fejtenünk, mit nevezhetünk hatásnak és odahatásnak. Ha az alap
tételét (Sazz vom Grund) kielégítően kifejtettük, akkor alaposabb különb¬
segtetelre lenne szükseg az inditöok (Anlaß), az inditäs (Anstoß), az elömoz¬
ditäs (Förderung), a tämogatäs (Nachhilfe), az akadälyozäs (Behinderung) €s
a közremüködes (Mithilfe) között. A filozöfia szaktudomänyokra bomlik:
pszicholögiära, logikära, politolögiära.

Es mi tölti be most a falozófia helyét?

A kibernetika.

Vagy a jámbor ember (Fromme), aki nyitottsägban tartja magät (sich offenhält)?

289