OCR Output

Szöveggyűjtemény

és tisztelete érdekében, , mivel ma elfogadott, hogy a közjó mindenekelőtt az
emberi személy jogainak és kötelezettsegeinek megörzeseböl äll”. Az emberi
jogokban sűrűsödnek azok az alapvető morális és jogi követelmények, ame¬
lyekre a politikai közösséget fel kell építeni. Ezek pozitív normát alkotnak,
amely alapjául szolgál a tételes jognak, és nem engedi annak a politikai társa¬
dalom általi figyelmen kívül hagyását, mert a személy ontológiai és teológiai
értelemben is előbbre való nála, a pozitív jognak pedig az alapvető emberi
szükségletek kielégítését kell szolgálnia.

389. A politikai közösségnek a közjóra kell törekednie, miközben olyan
emberi környezet megalkotásán dolgozik, amelyben a polgároknak megvan a
lehetősége, hogy emberi jogaikat valóságosan használják, és ezzel összefüggő
kötelességeiket a maguk egészében teljesítsék: , A tapasztalat azt mutatja,
hogy ha hiányzik a közhatalom megfelelő cselekvése, akkor élesedik a gaz¬
dasági, társadalmi és kulturális egyensúlyzavar az emberek között, különö¬
sen napjainkban, következésképpen félő, hogy a személy alapvető jogainak
tartalma kiüresedik, és a kölcsönös kötelességek teljesítése elmarad."

A közjó teljes értékű megvalósítása feltételezi, hogy a politikai közös¬
ség tekintettel van az emberi jogokra, oltalmazásuk és támogatásuk kettős,
egymást kiegészítő szellemében cselekszik: , Így el kell kerülni, hogy a jog¬
védelem túlhangsúlyozása mellett elkötelezett személyek vagy közösségek
privilegizált viszonyokat teremtsenek, és hogy a polgárok jogainak követelése
arra az abszurd eredményre vezessen, hogy éppen a jogok valódi gyakorlását
akadályozza meg."

c) Az együttélés a polgártársi barátságon alapul

390. A polgári és politikai együttélés mély értelme nem adódik közvet¬
lenül a személy jogainak és kötelességeinek összességéből. Ez az együttélés
akkor jut értelmének teljességére, amikor a polgári barátságra és testvériségre
támaszkodik. A jog illetékességi területe ugyanis a felismert érdekek, a külső
elismertség, az anyagi javak védelmének és elosztásának rögzített szabályai
szerint adott; ezzel szemben a barátság illetékességi körébe az önzetlenség,
az anyagi javak kötelékétől való függetlenedés és a másoknak való átadottság
tartozik, a másik igényei számára való, belülről fakadó rendelkezésre állás.
Ebben az értelemben a polgári barátság a testvériség elvének leghitelesebb
alkalmazása, amely elválaszthatatlan a szabadság és az egyenlőség elvétől.
Olyan elvről van szó, amely elsősorban az individualista és kollektivista ideo¬
lógiáknak a modern és a mai politikai társadalmakban való befolyása miatt
nagyobb részben még nem valósult meg.

391. A társadalom akkor szilárdan megalapozott, ha arra törekszik, hogy
a személy és a közjó együttes fejlődését erősítse; ebben az esetben a jogot is
a szolidaritás elvei és a felebarát iránti szolgálat határozza meg, és a jog is
ezt veszi tekintetbe. Az igazságosság megköveteli azt, hogy mindenki a saját
javait és jogait élvezhesse: ezt lehet a szeretet minimális mértékeként tekin¬

283