Legyen hát: védenem kell magamat, athéni férfiak, és meg kell kísérelnem
kiirtani belőletek, méghozzá ilyen rövid idő alatt, azt a rágalmat, mely oly
hosszú ideig élt bennetek. Szeretném, ha ez sikerülne — föltéve, hogy nektek
is, nekem is valamivel jobb így -, és szeretném, ha elérnék valamit a véde¬
kezésemmel. Hanem, úgy vélem, ez nehéz lesz, és egyáltalán nem kerüli
el a figyelmemet, hogy mennyire nehéz. Es mégis — forduljon úgy a dolog,
ahogyan az istennek tetszik: engedelmeskednem kell a törvénynek, és véde¬
keznem kell. [19 a.]
E vizsgálódások következtében, athéni férfiak, sok gyűlölség keletkezett
ellenem, méghozzá a legterhesebb és legsúlyosabb gyűlölségek. Annyira,
hogy sok rágalom is származott belőlük, és ezért adták nekem a , bölcs"
nevet is. Mert a jelenlevők mindannyiszor azt hiszik, hogy én magam bölcs
vagyok mindabban, amiben másokat cáfolgatok. De alighanem úgy áll a
dolog, férfiak, hogy valójában egyedül az isten bölcs, és evvel a jósigével azt
mondta, hogy az emberi bölcsesség keveset vagy éppenséggel semmit nem
ér, és kitetszik az is, hogy nem Szókratészt értette, csak felhasználta az én
nevemet, például állítva engem, mintha csak ezt mondaná: , Az közületek
a legbölcsebb, emberek, aki, mint Szókratész, felismerte, hogy bölcsesség
tekintetében valójában semmit sem ér." Ezért megyek el még most is min¬
denüvé, ezt kutatom és vizsgálom az isten kijelentése értelmében, ha valakit
akár a városbeliek, akár az idegenek közül bölcsnek gondolok; ha azután
úgy látom, hogy nem az, akkor az isten oldalára állok, és kimutatom, hogy
nem bölcs. Es e miatt az elfoglaltságom miatt nem jutott időm sem a város
ügyeivel, sem házi ügyeimmel említésre méltó módon törődnöm, hanem
ezerszeres szegénységben élek az isten szolgálata miatt. [23 a—23 b]
De valaki talán így szólhatna: ,Hát nem szégyelled magad, Szókratész,
amiért olyan foglalatossággal foglalkozol, amely most könnyen halálra vi¬
het?" En pedig ennek igaz szóval így felelnék: , Nem beszélsz helyesen, em¬
ber, ha azt hiszed, hogy olyan férfinak, akiben csak egy kis érték van is, az
életben maradás vagy meghalás eshetőségét kell mérlegelnie, és nem csupán
azt vizsgálnia, mikor valamit mível, vajon igazságos vagy igazságtalan, derék
vagy rossz emberhez illő dolgot cselekszik-e." [28 b]