DOMOKOS LASZLO — KovAcs DIANA — NAGY ERIKA
árajánlatból kell kiválasztani a szervezet számára legelőnyösebb be¬
szállítót. A szervezet számára legelőnyösebb árajánlat kiválasztása
és a szerződés előkészítése az Ön felelősségi és döntési hatáskörébe
tartozik. Az egyik potenciális beszállító az árajánlat átadásakor közli
Önnel, hogy abban az esetben, ha az ő ajánlatát jelöli meg legelő¬
nyösebbnek, akkor Önnek és családjának több napos gyárlátogatást
szervez a beszállító külföldi részlegénél.
Mi az etikus magatartás ebben az esetben? Jelenteni kellene a be¬
© szállító ajánlatát az árajánlat leadását követően, vagy csak abban az
esetben kell, ha valóban a beszállító árajánlata a legkedvezőbb a szer¬
vezet számára? A beszállító árajánlatát ki kellene zárni a beszerzési
folyamatból?
A sikeres szervezetnek a mindenkori társadalmi körülmények között, azokhoz
igazodva, gazdaságosan, hatékonyan, eredményesen kell teljesítenie az előtte
álló feladatokat. A megvalósítás módja épp annyira meghatározó, mint maguk
az eredmények, amelyek a szervezet sikerének fontos mércéi is egyben. Az
eredményes, hatékony feladatellátás és tevékenység minimuma a jogszabályi
előírások betartása, a számviteli elvek figyelembevétele, de nem a jogszabályok
által kilátásba helyezett szankciók miatt, a büntetéstől félve.
A szervezet etikus magatartás iránti elkötelezettsége többet jelent, mint
a szervezet tagjainak (tulajdonos, vezetők, munkavállalók) egyéni morális
értékrendje: magába foglalja a munkatársakkal, ügyfelekkel, beszállítókkal
való tisztességes, becsületes, fair viselkedést, a másokra figyelést és másokért
való cselekvést. A szervezet etikus működése hozzájárul a társadalom egész¬
séges működését biztosító szolidaritáshoz. Nem elég etikusnak lenni, annak
is kell látszani. Az etikus működés hozzájárul a szervezeti kultúra fejlődésé¬
hez, a szervezet iránti bizalom megerősítéséhez, és hatékonyan közreműkö¬
dik a szervezet hitelességének megőrzésében, jó hírnevének megtartásában.
Angyal A. 2009: Vállalatok társadalmi felelőssége, felelős vállalatirányítás. Kossuth
Kiadó, Budapest.
Bakacsi Gy. 2010: Szervezeti magatartás. Aula Kiadó, Budapest.
Battle, G. 2018: Social Value and Responsibility in Public Service. (Közösségi
érték és társadalmi felelősség a közszférában). In Jakab Nóra — Ráczi Zsófia: