OCR
DOMOKOS LASZLO — KovAcs DIANA — NAGY ERIKA Az etika szerepe a szervezetben 2. sz. ábra Mckinsey 75 modell Az egyes szervezetek a társadalom szerves részeként tevékenykednek, ugyanakkor sajátos kultúrával rendelkeznek. A szervezeti kultúra a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere, ! amelyet a szervezet tagjai érvényesnek fogadnak el, ee követik, és a szervezetbe belépő új tagoknak is átadják mint a probléma megoldásának követendő Értékrendszer A szervezeti kultúra szerkezetében a 7S modell (2. sz. abra) kemény (stratégia, struktúra, rendszerek) és lágy tényezőket (szakmai ismeretek, stílus, értékrendszer, munkatársak) azonosít, amelyek összehangolása és megerősítése szükséges ahhoz, hogy a szervezet sikeres legyen. A szervezeti kultúra tartalmaz látható, megfigyelhető és nehezen vagy egyáltalán nem látható, nehezen azonosítható jegyeket, összetevőket, amelyek alapján három rétegét különböztetjük meg: A legfelső szinten találhatók a megfigyelhető kulturális képződmények, szimbólumok, mint a látható viselkedés, a használt nyelvezet és alkalmazott szakzsargon, öltözködés, a szervezeti ünnepségek és szertartások, a szervezet fizikai megjelenése (pl. a tárgyak és berendezése, a logó). A középső szinten a nem látható jegyek egyik csoportját a szervezeti értékek, normák, szabályrendszerek alkotják. Fontos különbséget tenni a kinyilvánított, vallott értékek (amelyek formális szervezeti dokumentumokban, pl. vízióban, misszióban, stratégiában, illetve a felső vezetők nyilvános megszólásaiban tükröződnek), illetve a valóban követett értékek között (amelyek a szervezet tagjainak mindennapos viselkedésében, tetteiben mutatkoznak meg). A kinyilvánított és a valóban követett értékrend és kultúra között olykor jelentős különbség létezhet." 1 Bakacsi 2010. 2 Gazdag 2003. 3 Schein 1985. Takäcs 2003. Hr = 144