OCR Output

Bevezetés az etika alapjaiba

Mindegyik kérdés számos további kérdést vet fel. Jelenleg nincs a világon
olyan rendszer, amelyik képes lenne ezeknek a módszeres és tudatos kezelé¬
sére, a kérdések etikai vonatkozásainak a feltárására.

Jól látható viszont, hogy ezekre a kérdésekre a válaszokat sem a politi¬
kusok (jog), sem önmagukban a vallások (egyházak) nem tudják megadni.
Pillanatnyilag nem azonosítható, hogy kik lennének azok, akik értenek az
etikához, továbbá akiknek a szavára hallgat is a közösség, noha egyre inkább
úgy tűnik, ezen múlik a világ sorsa. Ezzel együtt természetes, hogy a jognak
a saját eszköztárával elő kell mozdítania, hogy a felismert etikai igazságok
akár részben kikényszeríthetőek is legyenek, a vallásoknak pedig abban kell
segítséget nyújtaniuk, hogy a hagyományaikban őrzött igazságok támpontok
legyenek az etikai felismerésekhez.

Az erkölcs időhorizontjai

Attól függően, hogy milyen időtávú célképzet mentén értelmezem önma¬
gamat és a világomat, lehetnek a döntéseim jónak, jobbnak, rossznak vagy
rosszabbnak minősíthetők.

Alapelv, hogy semmi sem lehet annyira rossz, hogy ne lenne benne valami
jó. Ez azonban nem jelenti azt, hogy már akkor is jó egy döntés, ha valami¬
lyen értéket (jót) találunk benne. Az etikai döntések jellemzően nem a jó és
a rossz, hanem a jó és a jobb közötti választásokat jelentik. A feladat a lehető
legjobb választása.

Az, hogy mi a lehető legjobb, függ attól, hogy mennyire hosszú távúak a
céljaink. Rövid távon a legjobb lenne abbahagyni az írást, és inni egy kávét.
Középtávon kell írni valamit, mert ez alapján kapok fizetést. Hosszú távon
viszont annak, hogy ezt leírom, akkor lehet értelme, ha legalább egy , értő
olvasöig” eljut az üzenet.

Weöres Sándor verse nagyon jól mutatja be, hogy mi történik, ha csak a
rövid távú érdekek mentén, a hajlamaink indíttatására hozunk döntéseket:

A birka-iskola

Egyszer volt egy nagy csoda,
neve: birka-iskola.

Ki nem szólt, csak bégetett,
az kapott dicséretet.

Ki oda se ballagott,

még jutalmat is kapott,

így hát egy se ment oda,
meg is szűnt az iskola.

23