OCR Output

fejdiszek voltak a projekt kiemelt darab¬
jai, azvolt, hogy a sziberiai samänizmus
egyik legismertebb tárgyi kelléke a sá¬
mánfejdísz, ami a kurátort is megihlette,
illetve a közönségben is asszociációkat keltett. Ezekbe a ruhaegyüttesekbe
tomszki hírességeket, celebeket öltöztettek be, akikről előtte-utána képeket
készítettek neves tomszki fényképészek.?"

Összesen 48 fotópár készült el, többek között bemondókról, műsorve¬
zetőkről, politikusokról, rendezőkről, színészekről, szobrászokról, stylistok¬
ról, zenészekről. A hírességek kiválasztása természetesen a minél nagyobb
hírverést szolgálta, minél népszerűbbé akarták tenni az egész programso¬
rozatot. Ez egyébként a kitalált hagyományok visszatérő sajátossága: , álta¬
lában nemcsak a múltban, de a jelenben is keresik a legitimitás különböző
forrásait"."!5 A fényképek alanyainak arcát is kifestették, amivel egyrészt a
Nyugat-Szibériában a 19. századig élő tetoválásokra, másrészt pedig a kulaji
emberábrázolások arcán látható karcolatokra, vésetekre utaltak.

A fejdíszekkel és az arcfestéssel egyaránt a kulaji világképet kívánták
megidézni. Ezzel a tervvel összecsengett — és kiváló marketingelemnek is
bizonyult - az is, hogy a fejfedőknek tényleges természetfeletti erőt kezdtek
tulajdonítani azok, aki fényképezkedtek benne. Állításuk szerint a fejdí¬
szeknek saját karaktere van, és hatnak az emberekre, megváltoztatják őket:
például a , csepűrágó-harcos fejdísz"-ben mindenki színészkedni, bohóckodni
kezdett, míg mások komolyságot, méltóságot sugároztak. Ezek a történetek
is a projekt fontos elemeivé váltak.

94 Dmitrij Karpusev, Szergej Bakanov, Valerij Kaszatkin, Elena Asztafjeva, Tatyjana Cser¬
nova.
915 Pusztai 2003: 19.