Már a kiállítás címe (, A Jávorszarvas csillakép alatt: a kulaji világminden¬
ség titkai") is sokat elárul a projekt főbb üzeneteiről. A cím első tagmondata
arra a — nyugat-szibériai népek között igen elterjedt — mítoszra utal, amely
szerint a Nagymedve csillagkép, vagyis a Göncölszekér a Jávorszarvas nevet
viseli. A jávorszarvas a mítosz szerint hatlábú volt, az emberek számára
elérhetetlen, emiatt az égi vadász hosszas üldözés után levágta két lábát,
hogy az emberek is vadászhassanak majd rá." Mivel a jávorszarvas az egyik
leggyakoribb motívum a kulaji bronzöntvények között, a kiállítás rendezői
szerint nagy valószínűség szerint jelentős tiszteletben részesítették, és mivel
a kulaji kultúra legvalószínűbb örökösei, a szölkupok is ismerik ezt a mítoszt,
feltehetéen létez(het}ett a kulajiaknäl is. Az első tagmondat rejtett utalása az
esetleges kulaji mitológiára, valamint a második tagmondat együttesen arra
utal, hogy a kiállítás több akart lenni, mint egy egyszerű régészeti kiállítás,
és megpróbálta a kulaji kultúra emberének világképét (, világmindenségének
titkait") feltárni. Ez különösen fontos annak ismeretében, hogy milyen egyéb
programok kísérték a kiállítást.
A kiállítás sok szempontból klasszikus régészeti kiállítás: vitrinek, benne
a Tomszki megye területén talált, kulaji kultúrához köthető népszerű fém¬
tárgyak, bronzfigurák, ékszerek, emellett fegyverek, kerámiák, munkaesz¬
közök, elbeszélve mindazt, amit az akkori emberek életéről mondani tud a
régészet. Szövegek szólnak a kulaji kultúra feltárásáról, általános jellemzőiről,
sőt kikövetkeztetett világképe, vallása is igen nagy súllyal szerepel benne.
Installációk idézik fel a világfát és a tüzet is, melyeknek központi szerepet
tulajdonítanak a kulaji emberek világlátásában. Térképek, ábrák is segítik
a tájékozódást. Helyenként interaktív elemei is vannak a kiállításnak, sőt
annak szerves részét képezik a tomszki neoarchaista képzőművészek (pl.
Alexandr Dmitrijevics Tyimofejev)] képei is. A kiállítás eredetit hűen felidéző
virtuális verziója mindenki számára elérhető az interneten."
A kiállítás önmagán messze túlmutató programsorozatot, komplex pro¬
jektet is szült.9? A projekt egyik legsikeresebb eleme az , Én — a kulaji" prog¬
ram volt." A kurátor, Aljona Safer alapötlete az volt, hogy a kulaji kultúra
motívumait felhasználva művészi ruhadarabokat készít. A Tomszki Állami
Egyetem dizájn szakos hallgatóival több mint egy éven át dolgozott együtt,
hogy a teljes kollekciót elkészítsék. Egy fémlap (tükör) ábráit mintául véve
elkészítették a rajta ábrázolt fejdíszeket, a ruhadarabok forrásai viszont a
kurátor szölkupok viseletéről szerzett ismeretei voltak. Annak oka, hogy a