OCR
AZ ,,OSZTJAKOK” FOLYOJA ® 327 a szakrális kultúrában, a profán kultúra viselkedési normáiban, a folklórban; a gazdálkodás preferenciáiban, értékdominanciájában és szerveződésében, a munkaidő-beosztásban; bűnfelfogásukban, életsorsuk vezérelveként, haláluk gyakori okaként; a településszerkezetet befolyásoló erőként. Az alkohol abszolutizálódott, sajátos, alkoholközpontú értékrendszer alakult ki, amelyben mindig lesz indok az ivásra, az egyén mindig felmentést nyer: kialakul az alkoholkultúra, esetünkben a vodkakultúra. A Sör , A liberális nézőpont: 5A haza a szabadsdg.« Ennek egy változata: sA haza ott van, ahol az ember magára talál.s Egyik ismerősömet a barátai búcsúztatták, amikor emigrált: — Ne feledd, öreg! Ahol a vodka, ott a haza! "7"? Az előző fejezetekben elsősorban az 1998—99-es terepmunkám anyagait dolgoztam fel. Igyekeztem az ún. alkoholkultúra minél több aspektusát körbejárni. Viszont feltűnően keveset foglalkoztam — mind az előző fejezetekben, mind a kilencvenes években végzett terepmunkáimon - az alkoholfogyasztásnak a társadalom szerveződésében betöltött szerepével. Pedig az alkoholfogyasztás és a társadalomszerkezet kapcsolata alapvető kutatási téma az alkohol antropológiai vizsgálatában. Mary Douglas korábban már idézett gondolata szerint , az italok olyan pontosan jelzik a társadalmi élet aktuális felépítését, mintha megnevezésük címkeként tartozna a viselkedés elvárt formáihoz"."?? Vagyis: az iváshoz való viszony, az ivásban való részvétel, illetve az abból való kizártság újra- és újraalkotja lés tükrözi) a társadalmi valóságot, azokat a társadalmi kategóriákat, amelyeket az adott társadalom elkülöníteni, definiálni kíván. Az alkoholhoz, az iváshoz való viszony adott esetben tehát a nemi, a korosztály- és az etnikus csoportoknak is meghatározó eleme lehet. Újra Douglast idézve, , az italok jelzik a személyes identitást, de a befogadás és kiközösítés hatärait is”.””* Az alkohol fogyasztásának mind a mennyisége, mind a minősége elhatárol egymástól presztízscsoportokat: minőségi szemponton az egyes alkoholfajták csoportképző szerepét, menynyiségi szemponton pedig a deviáns-normakövető szembeállítás adott társadalomra jellemző módját kell érteni. 1998—99-es terepmunkám során úgy 72 Szergej Dovlatov [Szóló IBM-re. In Dovlatov 2010: 360. Abonyi Réka fordítása) mintha csak James Cliffordnak arra a kérdésére kívánna választ adni a fenti idézetében, hogy Mit jelent a huszadik század végén, ha azt mondjuk, hogy szülőföld?" (Clifford 1988: 275]. 73 Douglas 1987b: 8. 724 Yo.