AZ ,,OSZTJAKOK” FOLYOJA ® 327
a szakrális kultúrában, a profán kultúra viselkedési normáiban, a folklórban;
a gazdálkodás preferenciáiban, értékdominanciájában és szerveződésében, a
munkaidő-beosztásban; bűnfelfogásukban, életsorsuk vezérelveként, haláluk
gyakori okaként; a településszerkezetet befolyásoló erőként. Az alkohol ab¬
szolutizálódott, sajátos, alkoholközpontú értékrendszer alakult ki, amelyben
mindig lesz indok az ivásra, az egyén mindig felmentést nyer: kialakul az
alkoholkultúra, esetünkben a vodkakultúra.
, A liberális nézőpont: 5A haza a szabadsdg.«
Ennek egy változata: sA haza ott van, ahol az ember magára talál.s
Egyik ismerősömet a barátai búcsúztatták, amikor emigrált:
— Ne feledd, öreg! Ahol a vodka, ott a haza! "7"?
Az előző fejezetekben elsősorban az 1998—99-es terepmunkám anyagait
dolgoztam fel. Igyekeztem az ún. alkoholkultúra minél több aspektusát
körbejárni. Viszont feltűnően keveset foglalkoztam — mind az előző feje¬
zetekben, mind a kilencvenes években végzett terepmunkáimon - az alko¬
holfogyasztásnak a társadalom szerveződésében betöltött szerepével. Pedig
az alkoholfogyasztás és a társadalomszerkezet kapcsolata alapvető kutatási
téma az alkohol antropológiai vizsgálatában. Mary Douglas korábban már
idézett gondolata szerint , az italok olyan pontosan jelzik a társadalmi élet
aktuális felépítését, mintha megnevezésük címkeként tartozna a viselkedés
elvárt formáihoz"."?? Vagyis: az iváshoz való viszony, az ivásban való részvétel,
illetve az abból való kizártság újra- és újraalkotja lés tükrözi) a társadalmi
valóságot, azokat a társadalmi kategóriákat, amelyeket az adott társadalom
elkülöníteni, definiálni kíván. Az alkoholhoz, az iváshoz való viszony adott
esetben tehát a nemi, a korosztály- és az etnikus csoportoknak is meghatározó
eleme lehet. Újra Douglast idézve, , az italok jelzik a személyes identitást, de
a befogadás és kiközösítés hatärait is”.””* Az alkohol fogyasztásának mind
a mennyisége, mind a minősége elhatárol egymástól presztízscsoportokat:
minőségi szemponton az egyes alkoholfajták csoportképző szerepét, meny¬
nyiségi szemponton pedig a deviáns-normakövető szembeállítás adott tár¬
sadalomra jellemző módját kell érteni. 1998—99-es terepmunkám során úgy
72 Szergej Dovlatov [Szóló IBM-re. In Dovlatov 2010: 360. Abonyi Réka fordítása) mintha
csak James Cliffordnak arra a kérdésére kívánna választ adni a fenti idézetében, hogy
Mit jelent a huszadik század végén, ha azt mondjuk, hogy szülőföld?" (Clifford 1988:
275].
73 Douglas 1987b: 8.
724 Yo.