ma megyeszerte sorra jelennek meg a kitelepítések áldozatainak emlékművei,
emlékkeresztjei is.
A kitelepítés emlékezetének ápolására önkormányzati támogatású, kivá¬
lóan megszervezett programokat hoztak létre. Ezek között is kiemelkedő a
Kargaszoki járás területén 2006 és 2009 között működő , Megbocsátás és
Emlékezés"? nevű helytörténeti projekt, amelyet aktivistái önkormány¬
zati finanszírozással működtettek. A projekt célja a sztálini megtorlások
emlékének feltárása, az emlékezeti munka életre keltése és az emlékezés
, helyes formáinak" kidolgozása volt. Működésének 3 éve alatt komoly tu¬
dományos és oktatási eredményeket értek el: három expedíciót vezettek a
Vaszjugánra. Ezeken az expedíciókon a projekt szervezői, aktív pedagógusok,
közművelődési szakemberek mellett felső tagozatos diákok, az egyház kép¬
viselői, illetve , túlélő" költők, írók vettek részt. Minden településen, ahol
megálltak, bevonták a helyi iskola helytörténeti csoportjait, pedagógusait
is, sőt érkezésük jelentős politikai és kulturális eseménnyé vált: fogadták
őket a helyi adminisztráció képviselői, ünnepséggel köszöntötték őket, és
találkozót szerveztek számukra a kitelepítés még élő tanúival. Az expedíci¬
ókon oral history gyűjtéseket végeztek, amelyekből archívumot hoztak létre,
multimédiás kiadványokat, filmeket, diavetítéseket készítettek, a részt vevő
diákok versekkel, dalokkal, szépirodalmi és tudományos szövegekkel indul¬
tak területi és országos seregszemléken, a járási könyvtárban szakosodott
tematikus könyv- és dokumentumgyűjteményt hoztak létre, sőt könyveket
is kiadtak." Azóta a projekt látszólag civil mozgalomként működik, ám
jelentős politikai támogatással bír: működtetői állami állásokban fejtik ki
tevékenységüket, és egyes rendezvényeikhez ma is komoly pénzügyi tá¬
mogatást tudnak előteremteni. Konferenciákat és kiállításokat rendeznek,
könyvkiadásoknál bábáskodnak, egy civil internetes portálon szerepelnek a
kitelepítéssel kapcsolatba hozható hírekkel, helytörténeti projektekkel.?** Az
általuk kidolgozott helytörténeti oktatási metódust a járás csaknem minden
iskolájában alkalmazzák. De fontos szerepük volt az emlékezetpolitikában is:
működésük ideje alatt emlékmiséket szerveztek, 45 emlékkeresztet állítottak
hajdani kitelepített falvak helyén, emlékköveket és emlékműveket emeltek.
Mivel a projekt gyakorlatilag a keletkezése óta összekapcsolta a kitelepítések
emlékezetét a Nagy Honvédő Háború emlékének ápolásával is, nyugodtan
állíthatjuk, hogy ma ők a hangadói és irányítói a járás emlékezeti gyakorla¬
tának, meghatározói, tematizálói a lokális emlékezetnek, ami egyértelműen
e két történeti momentumra épül.