OCR Output

RÉGI-ÚJ IDEOLÓGIÁK, ÚJ KONTEXTUSOK ® 105

Sanh ostroma, a dél-vietnámi hadsereg katasztrofális összeomlása után Cam
L6-ba menekült, ahol a Kűa falu mellett felállított menekülttáborban várta
ki a hadműveletek végét. A táborban teljes családját (első feleségét és két
gyermekét) elvesztette; később újranősült. 1972 táján visszatért szülőföldjére,
és ott élt — valószínűleg 1992-ben bekövetkezett — haláláig.

A brúk és a külvilág

Korabbi publikäciöimban (Vargyas 2000, 2002, 2008a, 2008b) többször is
részletesen foglalkoztam a brúk feltűnően erőszakmentes, konfliktuskerülő,
, félénk" ideológiájával, illetve avval a ténnyel, hogy etnikus identitásukban
semmiféle politikai tényező nem látszik szerepet játszani. A brúk külvilággal
való érintkezésre adott válaszait megvizsgálva — a legkorábbi időktől egész
az 1980-as évek közepéig, amikor is terepmunkámat megkezdtem — arra az
eredményre jutottam, hogy a brúk magatartása , egyetlen alapvető attitüdre
vezethető vissza. A brúk a kezdetektől fogva békés és félénk népként állnak
előttünk, akik a létező politikai struktúrák perifériáján élve — többek között
kereskedelem révén — békés kapcsolatot tartanak fenn szomszédaikkal, akik
készek arra, hogy kulturális átvételekkel, kölcsönzés révén gazdagítsák a
kultúrájukat, és bármiféle idegen politikai fennhatóságot elfogadjanak annak
érdekében, hogy megőrizzék privilegizált helyüket a fennálló politikai rend¬
szerek perifériáján, ahová szükség esetén, bármiféle válságos pillanatban,
visszavonulhatnak." (Vargyas 2002: 155.)

A politikai identitás teljes hiányáról, illetve annak könnyen bekövetkező
változásáról árulkodó, gyakorta megfogalmazott állítást (, bárki is jött ide ural¬
kodni rajtunk, elfogadtuk a hatalmát") elemezve, &s azt a centrum-periferia
délkelet-ázsiai modelljével magyarázva arra az eredményre jutottam, hogy
, az uralkodó vagy hűbérúr kiléte szemmel láthatólag érdektelen a számukra
[...] miközben I. . ] kényesen vigyáznak a periférián elfoglalt (relatív) függet¬
lenségükre. Magyarán: yha békén hagytok bennünket, cserébe elfogadunk
titeket uralkodónakx. A függetlenség megőrzésére azonban harcias szom¬
szédaikétól eltérő, xpuhax stratégiát választottak maguknak. Ennek lényege
az, hogy az őket meghaladó, átfogó politikai rendszer kereteit elfogadván, a
lehető legkevesebb feltűnést és problémát okozva, amennyire csak lehetsé¬
ges, észrevétlenek maradnak; látszólag integrálódva, egyúttal mégis minden
alkalmat megragadva az alóla való kibújásra, egyszerre benne is vannak,
és kívül is élnek rajta.” (Vargyas 2002: 151-152; kiemeles az eredetiben.)

Mindezt egy általam felfedezett és közzétett (Vargyas 2000: 257—297),
1947-ből származó, egyedülálló gépírásos francia katonai jelentés példáján
illusztráltam. Idézem végkövetkeztetéseimet: , Ebben a lényegre látó, világos
helyzetjelentésben szinte minden benne van, amiről eddig beszéltünk: az érint¬