OCR Output

„FENT” ES „LENT”: A BRÚK ÉS , ZOMIA": II. rész " 95

számítottak. Egyrészt mert az amerikaiak szövetségesei voltak, velük együtt
harcoltak az északi kommunista csapatok ellen; másrészt mert zömükben
protestänsok, a „Southern Evangelical Church of Vietnam” (SECV) tagjai,
egy olyan felekezeté, amelyet a kormány csak 29 évvel áttelepítésük után,
2001-ben ismert el először! Helyzetük a , vallásra és hiedelmekre vonatkozó
rendelet" (2004), majd annak 22. számú végrehajtási határozata (2005), illetve
a miniszterelnök által kihirdetett , Útmutató a protestantizmushoz” (2005)
után enyhült csak. De még így is, 2007-ben, féléves terepmunkám idején
paranoiás körülmények között voltam kénytelen gyűjteni közöttük, amiről
nyilvánosan beszélni még korai lenne: a templomba csak ott-tartózkodásom
végén, komoly egyeztetések, engedélyek beszerzése után és ellenőrzések
közepette juthattam el egyáltalán. A probléma és ellenvetés, amit a kommu¬
nizmussal kapcsolatban tettem, nevezetesen, hogy az ideológia, illetve annak
visszahatása a gyakorlatra két különböző dolog, itt is felvethető. Jóllehet a
, keresztény ökumené [...] mint egy politikai-vallási közösség [...] túlmegy
mindazon, ami lokális és társadalmi, és [...] egy radikálisan más transzcen¬
dentális jövő számára intézményesített reményhez való igazodáshoz nyújt
kifejezésmódot, stílust és szervezetet" (Salemink 2015: 399), a valóságban a
vietnámi hegyvidéken épp a remélt (vagy neki tulajdonított) vágyakkal szem¬
ben manifesztälödott. Több szerepe volt a bruk vilaganak besztkitésében,
mint tágabbra, a modernitásra való nyitásában.

Zárszó

A fentiekben Scott, majd Salemink téziseire reagáltam, saját brú anyagom
alapján. Scott egy társadalmi-kulturális képletet írt le, és annak következmé¬
nyeiről szólt. Salemink vele szemben — egy, a pontatlansága miatt sokak által
használhatatlannak tartott és viták kereszttüzében lévő fogalommal, a , mo¬
dernitással" operálva? — annak a lehetőségét firtatta, hogy van-e elmozdulás
ettől a képlettől azáltal, hogy a hegylakó nemzetiségek , modern univerzálékat
[universals] megtestesítő ökumenékhez csatlakoznak, különösen forradalmi
és keresztény ökumenékhez, amelyek a modernitáshoz vezető út egymással
ellentétes módjai" (2015: 388). Saját anyagom alapján amellett érveltem, hogy
a brúk (egy részének) a fenti ökumenékhez való csatlakozása nem a saját
lokális és társadalmi terük meghaladásának igényéből és a nehezen megfog¬
ható , modern univerzálék" iránti vágyakból magyarázható, hanem sokkal
inkább a mindenkori jólét maguk számára való biztosításából. Ez a vágy jóval

Da?

a , modernitás" előtt tetten érhető a brúk viselkedésében, a határait tetszés

3 Ld. Goody (2004), aki erősen kritizálja a fogalom alkalmazásait, különösen Giddens
változatát, akinél a modernitás valósággal , aktor" lesz.