OCR Output

92 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME

számára ez az ideológia éppen hogy nem a világra való kitárulkozást, hanem
az attól való teljes elzártságot jelentette.

Más a helyzet a keresztény hitre való megtéréssel. Itt is vannak azonban
megfontolandó ellenérvek. Először is, a keresztény (katolikus) térítés a
Központi Hegyvidéken a 19. század utolsó harmadában megindult. Nem
világos, hogy amikor , kereszténységről" beszélünk, miért kizárólag a nap¬
jainkban valóban forradalmi gyorsasággal terjedő evangéliumi pünkösdi
protestanizmusra gondolunk, illetve miért csak arra hivatkozva próbálunk
érvelni? A kereszténység (katolicizmus) terjedése ráadásul Vietnámban
nem is a nemzetiségek, hanem a többségi vietnámiak között indult meg,
már a 17. században (Alexandre de Rhodes). A katolikusok ma az ország
lakosságának 8—1090-át teszik ki. Az ő megtérésüket mivel magyarázzuk?
A protestantizmus terjedése jóval később, 1911-ben indult meg, a közép-viet¬
námi Da Nangból kiindulva, elsősorban dél-Vietnámban, de az összlakosság
egészét tekintve még ma is elhanyagolható jelentőséggel bír, hisz Vietnám
lakosságának csak 0,5—290-át teszi ki. Ez utóbbiak kétharmada azonban,
és ez lényeges, az Északi és a Központi Hegyvidék etnikus kisebbségeiből
verbuválódik (rhade, jörai, bahnar, köho stb.) — olyan tény, ami mindenkép¬
pen magyarázatra szorul.?7

Ami mármost ez utóbbi vallásfelekezet és általában a kereszténység brúk
közötti történetét illeti, mindazt, ami tudható róla, 2017-ben megjelent írásom¬
ban foglaltam össze magyarul (Vargyas 2017). Éppen ezért itt csak röviden
összegzem a lényeget: más vidékekhez képest viszonylag későn indult meg

26 Ld. International Religious Freedom Report, 2006: , Az országban 6—8 millió főre becsült
római katolikus lakosság van, jóllehet a hivatalos kormányzati statisztikák 5 570000
főt adnak meg. Katolikusok az egész országban mindenfelé élnek, legnagyobb sűrű¬
ségben a déli tartományokban, Ho Chi Minh City környékén, a Központi Hegyvidék
egyes részein és a Hanoitól délkeletre eső tartományokban. A katolicizmus sok vidéken
újraéledt, amit újonnan épített vagy renovált templomok és növekvő számú, az egyház
szolgálatára készülő ember (religious worker) fémjelez." https://2009-2017.state.gov/j/
drl/rls/irf/2006/71363.htm

Ld. International Religious Freedom Report, 2006: ,,A protestansok lélekszamara vo¬
natkozó becslések a hivatalos kormányzati számoktól (500 000 fő) az egyházközségek
által közölt adatokig (1600000 fő vagy még több) terjednek. A két, hivatalosan elis¬
mert protestáns felekezet a , Southern Evangelical Church of Vietnam" (SECV), amit
2001-ben ismert el az állam, illetve a kisebb , Evangelical Church of Vietnam North"
(ECVN), ami 1963 óta bevett felekezet. A SECV-nek társult gyülekezetei (affiliated
churches) vannak az összes déli tartományban. A protestáns hívők számának növekedését
az elmúlt évtizedben a becslések 60090-ra teszik, annak ellenére, hogy a kormányzat
korlátozta a hittérítő tevékenységet. Az újonnan megtértek egy része be nem jegyzett
evangéliumi házi gyülekezetekbe (unregistered evangelical house churches) tartozott.
A hívők becslései alapján a protestánsok kétharmada az etnikus kisebbségek köréből
verbuválódott, az Északnyugati Hegyvidéken többek között a hmong, yao, thai és más
kisebbségek, a Központi Hegyvidéken pedig a rhade, jörai, bahnar és köho csoportok
tagjai közül."

2

a