86 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME
szembenézniük. Éppen ezért a mai helyzetből kiindulva visszafelé érvelni,
ezt a képet egy korábbi állapotra visszavetíteni veszélyes vállalkozás, ami
rosszabb esetben anakronizmusba csaphat. Ami ma kétségtelen tény, tett
vagy lehetőség, cél, vágy, motiváció vagy törekvés, tegnap még nem volt,
nem lehetett az.
Salemink valójában nem is ugyanarról a periódusról beszél, mint Scott. Míg
Scott elemzése történelmi léptékű, és mindenekelőtt az elmúlt hozzávetőleg
2000 évről, illetve a gyarmatosítást megelőző és a gyarmati periódus állama¬
iröl ir, Salemink nem is a posztkoloniälis allamrol beszél, hanem egyenest , a
posztkoloniális államról a globalizáció jelenlegi korszakában" (uo. 395), azaz
a Vietnámi Szocialista Köztársaság legfeljebb utóbbi negyedszázadáról."
Ez még akkor is alapvető különbség, ha igaz, hogy Scott , nem tartózkodik
attól, hogy a jelenre vonatkozóan 15 megjegyzéseket tegyen, feltételezve,
hogy az általa a múltban a szomiabelieknekx tulajdonított motivációk ma is
érvényben lehetnek" (uo. 393). A , ma is érvényben lehetnek" azonban még¬
iscsak feltételes mód, amiről ha be is bizonyosodik esetleg, hogy mára még
sincs , érvényben", az nem érvényteleníti a múltra vonatkozó érvényességét.
Mi a helyzet akkor hát a brúkkal? Az előbbiekben nyilvánvalóvá tettem, hogy
ami a brúk múlt- és jelenbeli habitusát illeti, teljes az egyetértés Scott és köz¬
tem. Nem is lenne értelme felvenni a vita fonalát, ha Salemink — legalábbis
részben — nem éppen az általam behatóan tanulmányozott és közelről ismert
brúkra, illetve — többek között — az én írásaim közül néhányra alapozná a
véleményét, túl- és félreértelmezve adataimat. Nem vonom kétségbe, hogy
elemzése a Központi Hegyvidék más részeire vonatkozóan esetleg helytál¬
ló(bb) lehet, de ami a brúk érzéseit, motivációit, vágyait és törekvéseit illeti,
kénytelen vagyok vitatkozni vele. Véleményem szerint sem a , forradalmi"
(értsd: kommunista), sem a keresztény megtérés nem jelentette — vagy csak
részben jelenti — , a hagyományos kulturális fogalmak és habitus meghaladá¬
sát" (Salemink 2015: 403). Az ördög, mint általában mindig, most is az apró
részletekben bújik meg, a nagyvonalú elméletek kárára.
Kezdjük a kommunista megtéréssel! A fentiekben már idézett, 18 órát
meghaladó életút-interjú, valamint 2 évnyi terepmunkám alapján ki merem
jelenteni, hogy a brúk , kommunista megtérése" — ha egyáltalán volt ilyen, és
erre még visszatérek — nem a modernitás, a saját , társadalmi terüket" meg¬
19 A vietnámi peresztrojka, a Dői mói előtt, a teljes politikai zártság idején ugyanis glo¬
balizációról, az emberek, az eszmék és az áruk a vietnámi hegyvidéken zajló szabad
áramlásáról még akkor sem beszélhetünk, ha a kommunizmus amúgy természetesen
maga is egy globalizált ideológia.