80 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME
uralmát, hogy azt meghatározott időszakonként szimbolikusan kinyilvánít¬
ja, s hogy a gyakran csak szimbolikus adót illő módon, pontosan megfizeti.
Amíg mindkét feltétel teljesül, azaz a centrum nem avatkozik be túlságosan a
periféria dolgaiba, ez utóbbi pedig nem vonja kétségbe az előbbi fensőbbségét,
a rendszer hosszú távon is jól működik.
Végső elemzésemben a brúk — akárcsak a hegyi népek — jóllehet a pe¬
riférián, mégiscsak az őket körülvevő politikai rendszereken belül éltek.
Relatív függetlenségük megőrzése érdekében — szöges ellentétben harcias
szomszédaikkal, a tau 01-okkal és a katukkal — , puha" stratégiát dolgoztak ki.
,, Ennek lényege az, hogy az őket meghaladó, átfogó politikai rendszer kereteit
elfogadván, a lehető legkevesebb feltűnést és problémát okozva, amennyire
csak lehetséges, észrevétlenek maradnak; látszólag integrálódva, egyúttal
mégis minden alkalmat megragadva az alóla való kibújásra, egyszerre benne
is vannak, és kívül is élnek rajta" (Vargyas, 2008a: 363). Míg az uralkodó
kiléte láthatólag nem fontos a számukra (, bárki is jött ide uralkodni rajtunk,
elfogadtuk a hatalmát"), szívósan ragaszkodnak a politikai rendszer perifé¬
riáján megőrzött függetlenségükhöz. Mindent összevéve: , ha békén hagytok
bennünket, elfogadunk titeket uralkodónak" — azaz , a brúk a periférián meg¬
őrzött szabadságukért hajlandók feladni még a függetlenségüket 15" (uo. 366).
Egy brú életút-interjú tanulságai. Khői Saráng története
A fentiek megerősítésére a következőkben a brúk által alkalmazott fegyve¬
rek, a , gyengék fegyvereinek" néhány példáját fogom bemutatni egy eddig
publikálatlan, több mint 18 órányi brú életút-interjú alapján." A kiválasztott
részletek, amelyek a teljes interjúnak nyilvánvalóan csak kis — ámbár jelen
cikk szempontjából kiemelkedően fontos -— részét képezik, a brúk fentiekben
tárgyalt , félénk" habitusát, alkalmazkodási stratégiáit és technikáit, , kétku¬
lacsos" viselkedését illusztrálják. Minden témához egy-két jellemző részletet
választottam, de az olvasónak emlékezetben kell tartania, hogy bármelyik
állítás mellé további példákat lehetne felsorakoztatni.
A történet főhőse, Khői Saráng," az 1930-as évek legvégén, az 1940-es
évek legelején szület(het)ett. Brü sorstärsaihoz hasonléan az észak-vietnämi
kommunista gerillákkal kisgyermekként került kapcsolatba. A vietnámi
15 A felvételeket brú nyelven 1989-ben Ouáng Tri tartományban, Khe Sanh / Huóng Hóa
járási központ környékén készítettem, ahol 1985—1989 között összesen 18 hónapnyi
terepmunkát végeztem. A magnófelvétel szó szerinti lejegyzését és fordítását (egye¬
lőre magyarra) 2007—2008-ban végeztem el. A teljes anyag könyv formájában történő
közreadásán jelenleg dolgozom.
15 Khői Saráng álnév, amelynek használatát a politikailag kényes téma, személyiségvé¬
delmi okok teszik szükségessé.