OCR Output

78 § A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME

a vágyálom létük örökös mozgatórugója; bármiféle körülmények között ez az,
ami cselekvésre ösztönzi őket." (Barthélémy, 1947: 10; közzéteszi Vargyas
2000: 267, kiemelés — V. G.)

Barthélémy — és ez az, ami a számunkra igazán lényeges — a továbbiakban
részletesen ecseteli azokat a módokat, ahogy a (vietnámi-laoszi) határ két
oldalán, a korabeli földrajzi és politikai periférián élő brúk, élve a lehetősé¬
gekkel, hol laoszi, hol vietnámi alattvalónak deklarálva magukat, oda-vissza
vándorolva a két ország között, megpróbálnak kibújni az adófizetés, illetve
bármiféle idegen dominancia alól. Először, a brúk , nomadizmusához" kap¬
csolódóan — amit az irtásföldek túlhasználtsága miatt a talaj kimerülőben lévő
termőképességére vezet vissza a vietnámi oldalon — a brúk keletről nyugatra,
Vietnámból Laoszba való folyamatos migrációjáról beszél, ami előtt — bár azt
minden rendelkezésre álló eszközzel meg akarták akadályozni — ,,a [francia]
gyarmati hatóságnak végül is meg kellett hajolnia, tudomásul véve a kha leuk
győzedelmes tehetetlenségi nyomatékát és azt, hogy ez a migráció valóságos
természeti jelenség, amelyet lehetetlen felszámolni, sőt akár ellenőrzés alatt
tartani is" (Barthélémy 1947: 13; közzéteszi Vargyas 2000: 270). Majd így
folytatja: , Az a tény, hogy az annami kha leuk elözönlötték Laoszt, lehetet¬
lenné tette a laoszim—annami határkérdés bármiféle kielégítő szabályozását.
Az olyannyira független és egocentrikus emberek számára, mint amilyenek
a kha leuk, ez [a jelentésben korábban bemutatott] szüntelen konfliktusokkal
terhelt, feszült légkör ideális klíma ahhoz, hogy megvalósítsák vágyálmukat,
amiről fentebb már beszéltünk: elérni azt, hogy az idegenek hagyják békén
őket. Előszeretettel összekuszálva a már amúgy 1s eléggé zavaros térképeket,
számítva ugyanakkor mindegyikre közülük, hasznot húzva azokból az elő¬
nyökből, amelyeket mindkét tábor nyújthat a számukra, anélkül, hogy tudo¬
másul vennék azok hátrányait, a laosziaknak kijelentve, hogy ők annamiak,
de közben igencsak vigyázva arra, hogy fel ne kerüljenek a Huóng Hóa-i
[= Khe Sanh, Vietnamban] adoivekre, a kha leuk örökös reklamálásaikkal
el tudják érni azt, hogy a lehető legegyszerűbb helyzeteket is érthetetlenné
tegyék. Egyedüli céljuk az, hogy kivonják magukat a közigazgatás képvise¬
lőinek az ellenőrzése alól, bármilyen legyen is az a közigazgatás. A kha leuk
ezt a kétkulacsos játékot a kezdetektől fogva figyelemre méltó képmutatással
űzik. A XV. századtól kezdve, jóllehet a vientiane-i király területén laktak,
az annami császárnak fizettek adót. Amikor egy évszázaddal később a phu
tai-ok lemészárolták a Ban Dong falubeli , sadet"-et,"" és kiterjesztették fenn¬
hatóságukat a vidék összes hegyi törzsére, a kha leuk az Annami Birodalom
védőszárnyai alá húzódtak. Amikor viszont megfogyatkoztak a művelésre
alkalmas földjeik, ismét laoszivá váltak, és nyugat felé húzódva telepedtek
le, de újfent annamiakká váltak, mihelyst adót kellett fizetni, ami Laoszban

4 Sadet: az egyik legismertebb vietnámi hegyi törzs, a jöraik nyelvén eredetileg vallá¬
si-politikai vezetö. Itt, ätvitt értelemben kb. a. m. "helyi főnök".