nyomokban felfedezhetök voltak, aminek oka minden bizonnyal az, hogy ez
a vallásos forma viszonylag jól összeegyeztethető a vietnámi őskultusszal és
így — mint , Jó" szokás — elfogadható az államalkotó többség szämära. „Ha¬
gyományos" környezetben a halottak és az ősök kultusza, illetve az ezzel járó
periodikus halotti emlékünnepségek — amelyek végén, három generáció eltelté¬
vel, a halottakból ősök lesznek — a brú vallásos élet csúcspontjai. Hasonlóképp,
a brú panteon legfontosabb alakja, az elhunyt patrilineáris ősöket egyetlen
, Istenség" képében egyesítő és megtestesítő viang Kaneag sine gua nonja a brú
társadalomszervezet alapegységének, a patri-ágazatnak (ntáng):?? az ágazatot
a brúk elsősorban a közös ősökre (Kaneag) és az ugyancsak közös, , recens"
(azaz még nem divinizált) halottakra való hivatkozással szokták meghatározni.
A rendkívül bonyolult és nagyszabású halotti komplexum sok eleme mára —
úgy tűnik — nem maradt fenn a , pogány" Däk Läk-beli brük között sem. Nem
tartanak periodikus halotti emlékünnepeket, ún. másodlagos temetkezéseket
(amelyek a brúk körében szimbolikus formában zajlanak: a halottakat de facto
sohasem exhumálják, hanem miniatűr koporsómodellekbe helyezett vasdara¬
bokkal helyettesítik őket); a sírok vietnámi típusú kőépítmények; a temetkezés
struktúrája leegyszerűsödött: elmaradtak a bivalyáldozatok, nincsenek halotti
énekek (aruai, paryóng), nincs gongzene és tánc stb. De a halotti komplexum
néhány kulcseleme — mint például a , recens" apaági halottak számára épített,
ház formájú oltár/szentély (dőng nsák) az erdőben (napjainkban a kávéültetvénye¬
ken) vagy az ősisten, Kaneag oltárai az ágazatvezetők házaiban — még számos
helyen megtalálható. Evvel kapcsolatban meg kell jegyeznem, hogy a protestáns
zelotizmus nagyobb veszélyt jelent az őskultusz és általában a brú vallás még
fennmaradt elemeire, mint a vietnámi kommunista ideológia: a protestáns hitre
való áttérés teljes szakítást követel meg a hagyományos brú vallás valamennyi
formájával, különösen az istenségeknek és az ősöknek bemutatott áldozatokkal.
Mindent összevéve napjainkban valamiféle vietnámi formákkal ötvözött
öskultusz látszik a Dák Lák-beli , pogány" brúk vallásának középpontjában állni.
Ennek megindító példájaként vehettem részt egy házavató ünnepségen, ahol
a vietnámi típusú, földre épített, csempézett kőház kávéskertjében, a , recens"
halottak számára készült szentélyben (dőng nsák) a családfő-ágazatvezető őseit
és , recens" halottait külön áldozati szertartás keretében hívták, hogy , kövessék"
leszármazottaikat Däk Läk-ba! Öshazäjukban, Quang Tri-ben már senki sem
volt életben az ágazatból, sőt a falu is elnéptelenedett egy vízzáró gát építkezési
munkái miatt: a felduzzasztott víz a szertartás után nem sokkal elöntötte a teljes
vidéket. , Hogyan maradhatnátok életben nélkülünk, az általunk bemutatott
áldozatok nélkül?" Így 35 évvel leszármazottaik háborúbeli áttelepítése után az
élőket követték immár őseik is — hogy ha a szükség megkívánja, kölcsönösen
gondoskodni tudjanak egymásról (színes borító és XX.XI. színes kép).