OCR Output

40 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME

ményezett a színes, egzotikus , Másikat" ábrázoló művek iránt. Ezt az igényt
elégíti ki — többek között — egy 2007-ben indult képeskönyvsorozat, amely
Vietnám 54 nemzetiségét mutatja be. A brúkról szóló kötet (The Bru-Vän Kieu
in Viet Nam, 2017) Pham Ván Loi néprajzkutató által írt, többnyire korrekt,
leíró szövege feltűnő ellentétben áll a , Másikat" egzotizáló fényképekkel,
amelyek beállított pízokban egymásra mosolygó vagy ünnepi viseletben az
irtásföldeken dolgozó brú férfiakat és nőket ábrázolnak.

Jövőbeli kilátások

Mi következik mindezek után? Előre látható. A folytatódó modernizáció,
a vietnámi, laoszi és kínai telepesek növekvő beáramlása (Laungaramsri
2019) s vele együtt az állam egyre agresszívabb törekvése következtében
„a peremterületek civilizaciöjara” (Duncan 2004; McElwee 2004; Ovesen
2004), a , hagyományos" brú életmód és kultúra napjai meg vannak számlálva.
Az állami ellenőrzés alá nem vont utolsó területek eltűnésével párhuzamosan
a , civilizáció" végérvényesen el fogja érni őket. A rousseau-i kérdés azon¬
ban továbbra is megmarad: vajon boldogabbá teszi-e mindez a brúkat, vagy
ellenkezőleg: a boldogtalanságukhoz fog vezetni?

Hadd illusztráljam mindezt a brú vallás átalakulásának fényében, 2007-es
terepmunkám eredményei alapján. A , hagyományos" brú vallásnak nagyjá¬
ban-egészében három nagy tartománya van, amelyek mindegyike a mindennapi
lét egy-egy szféráját fogja át, s amodernizációval összefüggésben különféle
problémákat vet fel. Az első az önellátó földművelés, illetve a rizs köré szer¬
veződő agrárrítus-ciklus. Mivel ez utóbbi a vietnámi állam által szigorúan
tiltott talajváltó, égetéses-irtásos szárazrizs-termesztéshez kapcsolódik, mára
létalapját vesztette. A szárazrizzsel ellentétben az , idegen" nedvesrizsnek és
a piacra termelt növényeknek brú felfogás szerint nincs , lelkük", követke¬
zésképpen nincs is szükségük , rituális technológiákra" (Condominas 1986),
vallásos gondozásra. A brú vallás másik nagy tartománya az egyénnel és
annak sorsával, a betegségekkel és a balszerencsével, illetve a természet¬
feletti csapások magyarázatával kapcsolatos. Ez a szféra a samanizmus és
a (vallásos-mágikus) gyógyítás szférája. Az egészségügyi viszonyok és az
orvosi ellátás javulása, párosulva az állam ideológiai és politikai nyomásával
a , babonák" ellen, napjainkra a számánizmus drámai hanyatlásához vezetett.
2007-ben Dák Lák-ban hat hónap alatt mindössze két sámánszertartást láttam.
A , pogány" (azaz protestáns vagy buddhista hitre át nem tért, vietnámi népi
vallásos rítusokat át nem vett) brúk utolsó generációjának elmúlásával a sá¬
mánizmus és a sámánszertartások megszűnése jo eséllyel prognosztizálható.

A brú vallás harmadik nagy tartománya az ős- és halottkultusz. 2007-ben
ez volt az egyedüli szféra, ahol a , hagyományos" brú vallásos képzetek még