OCR Output

A BRÜK AZ IDÖBEN ES A TERBEN ® 39

Erre a periódusra esett második terepmunkám, amelynek célja — a hallei
Max Planck Institute for Social Anthropology-val való együttműködésben —
egy áttelepített brú közösség vizsgálata volt Dák Lák tartományban (Kröng
Pac körzet, Ea Hiu járás), vietnámi etnográfus kollégam, Dinh Héng Hai
kiséretében (Vargyas 2010a; 2019b)."

Az új korszak a vietnámi néprajzra is hatással volt. 2009-ben a Vietnámi
Néprajzi Múzeum (VME)?" megnyitotta , Vietnám első múzeumi kiállítását,
amely egy jelentős autópálya-beruházás kapcsán jelenkori kulturális, gazda¬
sági, társadalmi és környezeti kérdésekhez kapcsolódik" (Luu Hung et alii
2009: 8). Ezt megelőzően a múzeum több mint kétszáz brú néprajzi tárgyat
gyűjtött össze, amit egy fontos múzeumi publikáció megjelentetésével kötöttek
össze (Vi, V. B. 2012). A VME adott ugyancsak helyt egy, a brúkról szóló
néprajzi fotókiállításnak is 2018—2019-ben (Vargyas 2018a).?

A vietnámi akadémiai néprajztudomány ugyanakkor mintha lassabb tem¬
póban haladna. Legjobb példa rá a Néprajzi Intézet által közreadott új, nagy,
négykötetes összefoglalás a vietnámi nemzetiségekről, ami az 1978-ban, majd
később többször is újrakiadott Các dán tóc ít nguoi (A vietnámi nemzetiségek)
c. összefoglalás revideált, bővített és naprakésszé tett új verziójának 2. kiadása
(Vuong Xuán Tinh 2020). Ebben a több ezer oldalas műben közel 70 oldalon
keresztül tärgyaljäk a brikat (Bui, T. B. L. et alii 2017); a fejezet els6 része a
brúkra vonatkozó, 1986—2014 közötti vietnámi néprajzi kutatások áttekintése.
Álljon itt mindössze egyetlen idézet belőle: , bár sok kutató dolgozott a brúk
között 1986 óta, az elmúlt évtizedekben végbement társadalmi-gazdasági
változások kutatása gyermekcipőben jár, és felületes. Különösen az olyan té¬
mák, mint az életmód-változás, nevelés, orvosi ellátás, szegénység, társadalmi
rétegződés, új vallási jelenségek, vagy a brúk és vietnámi bevándorlók közötti
interetnikus viszonyok, alulkutatott témäk. A jövőben mindez kívánatos lenne.
A legtöbb kutatást a ván kiöuk között végezték, míg a khuák, a makongok és
a trik alig ismertek” (Bui, T. B. L. et alii 2017: 568).

A modernizáció és a globalizáció, s vele együtt ahagyományos életformák
és kultúrák eltűnése ugyanakkor Vietnámban is növekvő nosztalgiát ered¬

5 A hat hónapos terepmunkát 2007-ben , társult külső szakértőként", a , Társadalmi Szo¬
lidaritás/ Támogatás és Rokonság Kínában és Vietnámban" kutatási program keretében
végeztem. Ezúton is köszönetemet fejezem ki Chris Hann igazgató úrnak a programba
való bekapcsolódás lehetőségéért.

Az 1987-ben alapított és a nagyközönség számára 1997-ben megnyitott Vietnam Museum
of Ethnology (VME) Európában szokatlan módon a Vietnámi Társadalomtudományi
Akadémia (VASS) alá, egy, a Vietnámi Szocialista Köztársaság kulcsfontosságú társa¬
dalomtudományi kérdéseinek kutatásáért felelős kormányzati szerv alá tartozik, annak
részlege.

Ezt a kiállítást, amelynek célja a brúk hagyományos kultúrájának megörökítése, illetve
felmutatása a brúk között és a brúk számára, a hanoi Magyar Nagykövetség átszállíttatta
Khe Sanh-ba, ahol az ottani , Brú és Pakoh Kultúra Házában" állandó kiállításként
nyert elhelyezést.

2

S

2