OCR
Filiczki művei ratextuális jelleg minden alkalmi versnek a sajátja, de ez a címerversekre különösen érvényes, hiszen jellemzően egy verseskötet legelején kaptak helyet, mint bevezető, dicsérő ajánlások. Thôkôülyt à szabad müvészetek legnagyvonalübb mecénäsänak nevezi à cimzésben.® Az elsö (inc. Quam pulcre aequales veniunt ad aratra iuvenci; AT), négy disztichonos vers központi eleme a Ihököly-címeren látható hiúz (lásd 22. ábra)." eens Surg 22. ábra: Ihököly Sebestyén portréja és címere A hiúz hagyományos, metaforikus jelentései közül a legismertebbre épít a vers, vagyis a hiuz mar Pliniusnal (Naz. bisz. 28.122.1-8) is olvasható éles szemére és ennek belső tükrére, vagyis a tisztánlátásra:? , Nam ceu Lynx oculis procul omnia cernit acutis, / Sic abstrusa animo dispicit ille suo.” (Mert ahogy a hiúz éles szemeivel mindent észrevesz távolról, úgy lelkével a rejtett dolgokat is meglátja.) Ez ugyanaz a mottószerű gondolat, ami ifj. loachim Camerariusnäl (1534-1598) olvashatö: „Et muros penetrant fulgentia lumina Iyncis, et secreta acies perspicit ingenii.” (A hiúz villámló szemfénye áthatol a falakon, és éles szeme észreveszi a természet titkait.) Ez a mottó Plutarkhoszra utal, akire hivatkozva írja, úgy tartották, a hiúznak olyan éles a szeme, hogy átlát a 80 Érdekes apróság, hogy Filiczki többször is , Tekeli"-nek írja Ihökölyt, ami jól rímel később Thököly Imre egyik mottójára: , Mane Tekel." Ez Dániel könyvének (5.25—29) jól ismert részére utal: , Mene, Mene, Tekel, Ufarszin!” Lásd: GyuLA1 2018, 255. A verset ugyanezzel a szöveggel megtaláljuk a philadelphiai kéziratban is: KCms, 2507. TERSZTYÁNSZKY 1774 is közölte: 390-391. 8 Lasd még a hitizt: VALERIANO 1556, 85-86 (lib. 11), valamint még teljesebb dsszefoglalasdért: View 2019, 140-141. 81 176