Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000089/0000

Versőrlő malomkőnek korpája? Filefalvi Filiczki János költői életműve

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Molnár Dávid
Title (EN)
Bran Disseminated by the Poem Grinding Millstone? Poetic Oeuvre of János Filiczki of Filefalva
Field of science
Irodalomtörténet / History of literature (13020), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Europica varietas Tokajensis. Dissertationes
Type of publication
monográfia
022_000089/0138
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 139 [139]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000089/0138

OCR

Az alkalmi költészetről amely abban különbözik sok más laudációtól, hogy emezeket sosem szavalják hangosan, hanem csak olvasásra szánják őket." De hogy jobban megértsük, miről beszél, más dicsőítő műfajokat is bemutat. És így jutunk el a 110. fejezethez, amelynek Laus, Laudatio a címe. (Poétikai szempontból nem egészen világos, hogy ezt miért választja le a panegirikusz — a 16. században már mindennapos — költői műfajáról.) Ebben a fejezetben az Enauvoc-röl Es az Eykoıov-röl ir. Az epainoszt lausszal, az enkömiont — miként megjegyzi: jobb híján — /audatiöval forditja.''* Valami j6 dolog vagy cselekedet melletti tanüsägtetelt nevezik epainosznak, amely díszek nélküli, egyszerű és rövid — akár igaz, akár hamis — beszéd valaminek a tökéletességéről."" Az enkómion olyan, mint egy rövid panegirikusz. Az epainosz pedig lehet egy enkómion része, és az enkömion több epainoszböl is állhat." Az epainosz meg tud ugyan győzni valamiről, de alapvetően nem törekszik rá. Ezzel szemben az enkómion célja mindig inkább a meggyőzés. Bizonyítékokat hoz fel, hogy hihetővé és elfogadhatóvá tegye a tárgyát, amiért is gyakorlásból vagy hivatali kötelességből is sok olyan enkómiont írnak, amelyek tárgyuk szerint egyszerűen képtelenségek. Kárhozatos dolgokra igyekszik rábeszélni és olyan elvetemült dolgokat ajánlgat, mint például a négynapos láz, vagy a pestis. Esetleg olyan nevetséges dolgokat dicsér, mint a kopaszság, a fingás, a légy, a szúnyog vagy a liba. A dicséretekkel kapcsolatban Arisztotelész a virtusok epainoszáról és a tettek enkómionjáról, a boldog, gazdag emberek makariszmoszáról (más boldogságának dicsérete) és az istenek eudaimoniszmoszáról (boldognak gondolás) beszél. Tehát Scaliger szerint — habár mindkettő valami dicséret — a fő különbség az epainosz és az enkómion között, hogy az epainosz rövidebb, és inkább leíró, mint rábeszélő, vagyis nem célja, hogy meggyőzzön valamiről, míg az enkómionnak ez lenne az elsődleges célja, amiért is érveket — legyenek azok bármily nevetségesek is — hoz fel a tárgyban. A 108. fejezetet a ranösvríptov-nak szenteli. A fejezet utolsó mondatából kiderül, hogy ezt is a panegirikuszok közé sorolja, és így csupán egyfajta átvezetés a műfaj kifejtéséhez. A paideutériont tartja a hálaadó költemények (évyaptoríka) közül a legszentebbnek, mert ezekkel adunk hálát tanítóinknak a tőlük kapott égi, isteni vetés 13 „Panegyricus igitur est oratio laudatoria guae dici consuevit apud multitudinem congregatam. Differtgue ab aliis orationibus demonstrativis, propterea guod multae scribi possunt de cuiuspiam laudibus, guae numguam recitatae, sola lectione contentae sunt". SCALIGER 1561, 160. A giesseni poétikában: , Panegyricum est carmen laudatorium, guod recitatur ad multitudinem congregatam”. Finck, HELwIG, BACHMANN 1607, 303. »Quemadmodum vero Latine dicas éyka@uov haud sane in mentem venit, nisi sit, Laudatio. Inscribuntur tamen saepius de laudibus, quae igitur vel Enaıvov vel éyk@uov, consequantur..”. ScALIGER 1561, 161. » Etoivov igitur aliud dicunt Graeci, aliud éyk@uov. [...] Inde tractum est, ut hoc testimonium, vel bonae rei, vel bene cuiuspiam facti, dictive Enaıvog vocaretur. [...] Sed mea quidem sententia, tum vera, tum falsa oratio de cuiuspiam perfectione, modo sit sine ornatu, simplex ac brevis, Enaıvog erit”. ScALIGER 1561, 160, 161. , At éyxouov pusilla quaedam quasi navyybpic est. |...] Omnisque éyxapidov énaivei, non autem e converso. Ac sane Enaıvog videtur Eykmulov pars, et Eyk@yuıov multi Emaıvoı, atque Emaıvog quidem persuadere potest, non quaerit tamen, éyk@uov semper vult, affert enim rationes, quibus credas ista esse, uti dicitur, quare vel exercitationis, vel officii causa multa Eykoyıa scripta sunt, quibus dtona, i. res damnati argumenti, quaeque nullum artis admitterent locum, etiam 114 115 116 nefaria quaedam commendarentur, cuiusmodi est oratio de Busiride, de febre quartana, de pestilentia. Quaedam etiam ridiculae, de calvitio, de ventris crepitu, de musca, de culice, de ansere. Ex officio vero ut si filius Phalarin aut legatus laudet. Aristoteles Enaıvov virtutum esse ait, EyKk@yuıov vero factorum, uakapıouov hominum beatorum, i. divitum, edöaıuovıouov deorum”. SCALIGER 1561, 161. 137

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1949 px
Image height
2776 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.55 MB
Permalink to jpg
022_000089/0138.jpg
Permalink to ocr
022_000089/0138.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu