A fenti felosztásokhoz képest ez egy másik, érdekes osztályozása a scaligeri műfa¬
joknak. A giesseni poétika a költemények matériáját érzelmi beállítottságuk szerint
sorolja négy kategóriába:
1) amelyek vidám dolgokról szólnak;
2) amelyek szomorú dolgokról szólnak;
3) amelyek dicső dolgokról szólnak;
4) amelyek se vidám, se szomorú, se dicsőséges dolgokról nem szólnak.
A táblázatban felsorolt műfajokat iskolás egyszerűséggel rövid fejezetekben defini¬
álja is. A műfajok meghatározása mögé Scaliger poétikai könyvéből vett, viszonylag
hosszú idézeteket közöl, amiből egyértelműen kiderül a forrása is. Scaligerhez képest
azért is különösen hasznos, mert a 17. század elejének iskolás gyakorlatában már le¬
tisztult meghatározásokat adja meg.
És most nézzük meg részletesen, mit ír Scaliger ezekről a kategóriákról, miköz¬
ben — ahol lehet — kiegészitem azokat a Menandrosz-helyekkel és a giesseni poétika
tomor definicidival.
Érdemes rögtön a laudációval kezdeni, jóllehet ezzel is meglehetősen struktu¬
rálatlanul foglalkozik különböző címek alatt a 108-111. &s a 118-121. fejezetben.
A 109. fejezet címe: Panegyricon, és ezt retorikai műfaj értelmében használja. A
panegirikuszt a görög navnyúpig (ünnep, ünnepi gyülekezet) szóból magyarázza.