Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000089/0000

Versőrlő malomkőnek korpája? Filefalvi Filiczki János költői életműve

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Molnár Dávid
Title (EN)
Bran Disseminated by the Poem Grinding Millstone? Poetic Oeuvre of János Filiczki of Filefalva
Field of science
Irodalomtörténet / History of literature (13020), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Europica varietas Tokajensis. Dissertationes
Type of publication
monográfia
022_000089/0114
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 115 [115]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000089/0114

OCR

Az alkalmi költészetről részek összeilleszthetőségének a tudását birtokolja. A jó alkalmi költemény abban az értelemben dísze az eseménynek, hogy — az aptum értelmében is — illik, jól illeszkedik az eseményhez, miközben az esemény magát a verset mint szöveget illusztrációként díszíti. Ha Kant tetoválásképénél maradunk, akkor a tetoválóművész és az alkalmi költemény szerzője hasonlóképp funkcionál. A tetoválás esztétikai értelemben akkor nevezhető jónak, ha nem csupán a tetoválás formálja az embert, hanem az ember is a tetoválást, vagy másként fogalmazva: ha nemcsak az ember a tetoválás hordozója, hanem az adott tetoválás is hordozója az embernek. Ha a tetoválás kevesebb lenne az ember nélkül, és a tetoválást hordozó ember kevesebb lenne a tetoválás nélkül, akkor nevezhető egy tetoválás esztétikai értelemben jól sikerült alkotásnak. Gadamer gondolatmenetét továbbfűzve, az alkalmi költészetet érdemes párhuzamba állítani az építőművészettel. Az analógia több, mint puszta metafora. Így ír az építőművészet, a tér és a decorum kapcsolatáról Ikiemelés M. D.]:® „Az epitömüvészet egyáltalán a teret formálja. A tér mindent átfog, ami térben létezik. Ezért az építőművészet valamennyi bemutatási formát átfogja: minden képzőművészeti alkotást, minden ornamentumot - s mindezen túl a költészet, a zene, a színművészet és a tánc ábrázolásának is — a legtöbb esetben — az építőművészet teremt helyet. Mivel a művészetek egészét átfogja, mindenütt érvényesíti saját szempontját. Ez a dekoráció szempontja. Az építőművészet ezt a szempontot az olyan művészeti formákkal szemben is megőrzi, melyeknek alkotásai nem lehetnek dekoratívak, hanem értelemkörük zártságánál fogva önmagukra összpontosulnak. Az újabb kutatás kezd visszaemlékezni arra, hogy ez minden képzőművészeti alkotásra érvényes, melynek helyét előre meghatározták, amikor megrendelték. Még az emelvényen álló, önálló szobor sem igazán független a dekoratív összefüggéstől, hanem egy életösszefüggés reprezentatív fokozására szolgál, melybe díszítményként beilleszkedik. Még a költészet és a zene sem illik bármilyen térhez — pedig ezek a lehető legszabadabban mozognak, és mindenütt elő lehet őket adni —, hanem bizonyos környezet, például a színház, a hangversenyterem vagy a templom a megfelelő hely számukra. Itt sem arról van szó, hogy utólag, külsőlegesen helyet találunk egy magában véve kész képződménynek, hanem magának a műnek a térformáló potenciája az, aminek engedelmeskedünk, és a műnek ugyanúgy illenie kell az adottságokhoz, mint ahogy másrészt maga is feltételeket támaszt". (Vajon egy bélyegnek mint vizuális iparművészeti terméknek mi az autentikus helye? A feladott postai küldemény vagy a bélyegalbum? Hiszen olyanok a bélyegalbumban, mintha kiállított festmények lennének egy galériában. Elveszítették eredeti terüket és ezzel eredeti funkciójukat is, ahogy az alkalmi költemények is elveszítik, ha kiszakítják őket eredeti közegükből, és valamilyen gyűjteményes verseskötetben kapnak új helyet.) Az alkalmi költemények mindaddig, amíg nem adják ki azokat gyűjteményes kötetekben, ténylegesen egy társadalmi eseményhez köthetők, amelyeknek pedig nemcsak 58 GADAMER 2003, 188-189. 113

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1949 px
Image height
2776 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.43 MB
Permalink to jpg
022_000089/0114.jpg
Permalink to ocr
022_000089/0114.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu