ből nem derül ki." 1605-ből, valószínűleg Eichenből egy női bejegyzést is találunk
Katharina von Selbachtól, de ő csak a nevét írja be. A herborni és eicheni bejegyzések
összefoglalása:
1605.09.07. Georgius Erastus Herborn idézet ] héber, görög, ] 164
latin
1605.09.12. Konrad Wilhelm Quadfasel Eichen idezet | görög, latin | 40°
von Selbach
[1605.09.12.] Gottfried von Selbach [Eichen] nev német 36"
Quadfasel
[1605.09.12.] Katharina von Selbach [Eichen] nev német 36"
1605.11.02. Matthias Cyrus Herborn idézet ] görög, latin, ] 111"
német
Szintén Vaculínová szerint Filiczki már 1605 márciusától egészen júniusig Prágában
tartózkodott." Az albumban ennek sincs nyoma, csak öt prágai bejegyzésnek június
3. és június 21. között. Ezek kapcsolatépítési szempontból is érdekes nyomok.
Az első bejegyzés 1606. június 3-i Elias Rosinus a Jaworniktól (Eliás Rozín z
Javorniku). Vaculinovä az idösebb Eliä$ Rozinkent azonositja a bejegyzöt mint
Filiczki egyik pärtfogöjät.”” Magam is hajlok afelé, hogy ez az idősebb Rosinus, aki
maga is prágai tanácsos volt. Így pedig az első pillantásra semmitmondónak tűnő kis
szöveg laza szálakkal rímelne a szemben lévő 145. számú Alciati-emblémára, amely¬
nek cime: Consiliarii Principum (Fejedelmek tanácsadói). A bejegyzés Ézsaiás könyve
két sorának tömör parafrázisa (44"):?
Esaiae. 10.
Vae his gui decernunt secreta inigual.]
Elias Rosinus a Jawornik et Auhorn Pragae 3 Junii: 1606. propria [manu]
1606. június 16-án a prágai politikai elit egy másik tagja, Joannes Iheodorus ab
Ottersdorff (~ 1569-1654) a Historia Augustaböl, egy Antoninus Piushoz köthető
szentenciat idéz (Scriptores Historiae Augustae: Iuli Capitolini Antoninus Pius 9.10.4-5.)
(467), amelyet állítólag Scipio mondott, miszerint inkább mentene meg egyetlen pol¬
gárt, mintsem megölne ezer ellenséget (, male se unum civem servare quam mille hostes
0 VacuLinovA 2013a, 310.
% VacuLinovA 2013a, 310-311.
2 VacuLinovA 2013a, 310. Elias Rosinusrél lasd: TRuHLAR, HrDiNA, Hejnic, MARTiNER, ed., Rukover 1973, 369.
Es 10.1-2: ,Jaj a hamis határozatok határozóinak, és a jegyzőknek, akik gonoszt jegyeznek, / Hogy elriasz¬
szák a gyöngéket a törvénykezéstől, s elrabolják népem szegényeinek igazságát, hogy legyenek az özvegyek az ő
prédájok, és az árvákban zsákmányt vessenek".