OCR Output

Életéről

Ezzel Filiczki lőcsei tanulmányait is 1590 utánra, de legkésőbb 1599-re tehetjük."
Pontos születési idejéről ez sem mond semmit. Viszont Clementides Mihállyal való
későbbi prágai találkozása segít időrendben elhelyezni Filiczki egykori tanárához írt
vigasztalóversét. Clementides Lőcse város követeként tartózkodott Prágában 1605
februárja és áprilisa között, amikor is találkozott Filiczkivel, aki ekkor írhatta neki a
fent említett verset.

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a lőcsei iskolának fennmaradt az
1589-es szabályzata, amelyet Demkó Kálmán és Mészáros István részletesen elem¬
zett is." Demkó szerint ennek a tanulmányi rendnek a mintája a Melanchthon ál¬
tal 1528-ban szerkesztett , szász tanterv" volt. Ez alapján a tanulmányait megkezdő
Filiczkinek még a heti órarendjébe és napi életritmusába is be lehet tekinteni (minden
délelőtt 7—9 óra és délután 13-16 óra között voltak az órák).? A tanulókat nyolc tanu¬
lócsoportra osztották, de úgy, hogy valójában csak öt c/assisszal számolhatunk, mert
az ötödik osztályt bontották további négy alcsoportra. À prima classis volt a legfel¬
sőbb osztály, amelynek tanulói már logika- és retorikaórákat vettek. Az órák hétfőtől
szombatig tartottak. Cicero, Démoszthenész és Iszokratész retorikai műveit olvasták
Vergilius Aeneisével együtt, és már görögül Homérosztól az Odüsszeiát vagy az Iliászt,
valamint Plutarkhosztól a Párhuzamos életrajzokat. Lazításként heti két alkalommal
ének- és zeneelmélet-órákon is részt vettek. Stílusgyakorlatként német szövegeket
fordítottak latinra, majd ugyanezt görögre. Adott témára szónoki beszédet kellett
kidolgozniuk latinul Cicero, Démoszthenész és Iszokratész beszédeinek mintájára,
valamint adott témára latin és görög verseket írni. Ezeken felül pedig protestáns szer¬
zők (Luther, Elias Hutter) teológiai műveit kellett elemezniük, hogy a hét végén,
szombaton különböző témákban disputáljanak a diákok.

A fennmaradt kevés nyomunk alapján arra következtethetünk, hogy Filiczki a
felsőbb osztályokat már nem Lőcsén végezte, de az iskolai tanrend alapján az ötö¬
dik c/assis négy csoportjának a következő órái voltak: a nyolcadik tanulócsoportnak
a betűtanulás; a hetedik tanulócsoportnak a magán- és mássalhangzók összevonása
szótagokká, valamint a Donatus-féle latin grammatika paradigmáinak megtanulása;
a hatodik tanulócsoportnak a Donatus-könyv és Petrus Mosellanus (Peter Schade)
Paedologiájából a párbeszédek, disputák megtanulása, valamint a szótagok írása; az
ötödik tanulócsoport a Donatus-könyv ismetlesen kivül mär a Disticha Catonisböl is
tanulta a szentenciákat, valamint Luther katekizmusát németül, bibliai történeteket
és a zsoltárokból, vagy Sirák fia könyvéből minden nap egy-egy szentenciát kellett a
diákoknak leírniuk könyveikbe latinul és azok német fordítását gót betűkkel. Ekkor
kezdték el megtanulni a számokat és azok leírását is.

7 " FRANKL 1873, 123-124.
§ Demké 1896, 7-27; MészAros 1981, 86-92. Läsd még Bencédy összefoglalását: BENcÉpY 1946, 4-18, 22.
9 Lasd: Demx6 1896, 16-17; MészAros 1981, 90-91.

25