OCR Output

NÁDOR ORSOLYA: A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI NYELVI TÉRSÉG

A régió nyelvei döntően a flektáló és/vagy az agglutináló nyelvtípusba tartoz¬
nak, és az együttélés során folyamatosan hatottak egymásra. Az érintett nyelvek
szerepe és részvétele a nyelvi area alakításában azonban eltérő: vannak kiemelt
szerepű nemzetközi közvetítő nyelvek, amilyen a latin és korlátozottabb ható¬
körrel a német, a többi nyelv vonatkozásában pedig az együttélés mértéke és
minősége szerint alakulnak a nyelvi kontaktusok.

Erre a régióra is jellemző, ahogy a világ nagy részére, hogy lakói nem egynyel¬
vű környezetben élnek, társadalmi státusuk szerint pedig vagy az államalkotó
többséghez tartoznak, vagy elismert, nevesített kisebbségi közösségként jelennek
meg az országok jogi rendszerében, alkotmányában. Az egyik kategóriába sem
sorolható népcsoportok, a hivatalosan el nem ismert őshonos vagy bevándorolt
etnikumok, vallási közösségek számára az államok nem vállalnak kötelezettséget
a megmaradás támogatására. A közösség belső vitalitása határozza meg, hogy a
megmaradás vagy a beolvadás lesz-e a sorsa.

A nyelvi kisebbségek két- vagy többnyelvűek, egyben az elsőnyelvi sztenderd¬
től is eltérő, államnyelvi átvételekkel kiegészült változatot képviselnek. Térsé¬
günkben a nyelvi egyenlőtlenség hatja át a kétnyelvű beszélőközösségek min¬
dennapjait, bár ennek mértékét mindig az állam aktuális nyelvideológiája és
nyelvpolitikája határozza meg. A következmény lehet egy minden szempontból
pozitív, stabil állapot, amit a szakirodalom hozzáadó, additív kétnyelvűségnek
nevez, de ennek az ellentéte, a szubtraktív kétnyelvűség is gyakori, ennek követ¬
keztében viszont felcserélődik a korábbi első és második nyelv. Ha a kisebbség¬
statisztikákat, az erőteljes csökkenést és szórványosodást mutató népszámlálá¬
si adatokat vesszük alapul, megállapítható, hogy a kelet-közép-európai országok
nyelvi kisebbségeit ma ez utóbbi kétnyelvűségtípus jellemzi inkább.

KÉRDÉSEK

Keressen bizonyítékokat arra, hogy az areális szerepet betöltő nyelvek hosszú
távon befolyásolják a nemzeti nyelvek formálódását!

Válassza ki valamelyik kelet-közép-európai országot, és nézzen utána a szak¬
irodalomban, valamint a helyi sajtóban (napilapok, pedagógiai folyóiratok), hogy
milyen szemlélettel és módszerekkel tanítják a nyelvi kisebbségek számára az
állam hivatalos nyelvét!

Milyen nyelvi egymásrahatások jellemzik a kelet-közép-európai térséget?
Hogyan ítélhetik meg ezeket a különféle beszélőközösségek kívülről és érintett¬
ként belülről?

+80 +