Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0168
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 169 [169]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000087/0168

OCR

ÖSSZEGZÉS (d) milyen módon kívánja a perspektivizációt jelöltté tenni, tehát azt felismerhetővé tenni, hogy az idézetben közöltekért felelőssé tehető tudatosság szubjektuma egy másik személyben van elhelyezve; (e) az idézés konsturálása során — a semleges kiindulópontot is működésbe hozva — kinek a nézőpontjából alkotja meg az idézést. E folyamatok eredményeképpen alakulnak ki az idézést eltérő szerkezeti megoldásokkal, kifejtettséggel és nézőpontrendszerrel jellemezhető idézések. Mindezen folyamatok együttes működése eredményezi az idézést színre vivő idéző konstrukciókat. Az újrakonstruálás folyamatának összegzéséből látható, hogy az idézés megalkotása során az aktuális megnyilatkozónak több esetben módja nyílik arra, hogy a saját perspektíváját érvényesítse, miközben diskurzusába egy másik megnyilatkozótól származó, ezáltal az ő perspektíváját is reprezentáló megnyilatkozást ágyaz. Az idézések ezáltal megalkothatók szubjektíven és kevésbé szubjektíven. E tevékenységnek ugyanakkor határt szab az eredeti diskurzus, illetve annak a kontextusa. Az idéző konstrukciók megállapítását az idéző rész és az idézet bevonásával végeztem el. Ezen konstrukciók ekképp az idézés konstrukcióiként értelmezhetők. A konstrukciók az idézés során két dimenzióból jellemezhetők: a kidolgozottság alapján és a referenciális központ működése alapján. A két szempont sw működésével létrehozott idéző konstrukciók a következők: « Összetett jelenet, amelyben az eredeti megnyilatkozás, illetve egy részlete, valamint annak elérhetővé tétele külön jelenetként jelenik meg. Az idézést összetett jelenetként megvalósító konstrukcióban a referenciális központ alapján elkülöníthető egyenes, függő és szabad függő idézés. + Elemi jelenet, amelyben az idézni kívánt megnyilatkozás, annak egy része, illetve (propozicionális) összegzése nem külön jelenetként dolgozódik ki, hanem egy elemi jelenet részévé válik. Ebben az referenciális központ működése alapján elkülöníthető szabad függő és narratív vagy függő idézés. Az összetett jelenetben az újrakonstruált diskurzus és annak elérhetővé tétele külön jelenetben válik kidolgozottá. Természetszerűleg a kidolgozottság mértéke alapján e konstrukción belül is eltérések vannak. Az idéző rész eltérő fokon válhat kidolgozottá, emellett az idézetben is különböző mértékben jelenhet meg az eredeti diskurzus. Az összetett jelenetként való konstruálásban a nyelvileg eltérő kifejtettségben megjelenő perspektiváló idéző rész a közös figyelmi jelenetben az idézet kontextualizációjához járul hozzá. Ez működik háttérként, amelyhez képest dolgozódik ki az előtér, az idézet jelentése. Ez a konstrukció ezáltal referencia+ 167 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.2 MB
Lien permanent vers jpg
022_000087/0168.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000087/0168.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu