Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0032
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 33 [33]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000087/0032

OCR

A KOGNITÍV NYELVÉSZET ÁTTEKINTÉSE (szövegvilágban)" válik értelmezhetővé, azaz a társas megismerés összetett viszonyrendszerében, amely magában foglalja a közös figyelmi jelenetet, az ennek a keretében alkalmazott nyelvi szimbólumokat és az azok segítségével megfigyelhetővé váló referenciális jelenetet." A dinamikus jelentésképzés a különböző kontextuális körülmények között megjelenő megnyilatkozások folyamatához kötődik. A kontextus és a megnyilatkozás egymást kölcsönösen feltételező fogalmak: kontextus nem a megnyilatkozástól függetlenül létezik, hanem a megnyilatkozás alkalmával hozzuk létre. A kontextus létrehozásakor olyan - az éppen aktuális szituációra, cselekvésre, témára vonatkozó - ismereteket kell mozgósítani, amelyek biztosítják a megnyilatkozás releváns értelmezését, mégpedig az éppen aktuális kommunikációs feltételeknek és igényeknek megfelelően." A megnyilatkozás csakis a kontextussal összefüggésben közelíthető meg. A megnyilatkozás terminus ekképp a diskurzus egyik résztvevőjének a kontextusfüggő nézőpontjából megkonstruált közléseként a nyelvi tevékenység behatárolható egységeit, a beszédfolyamat egymástól elkülönülő szakaszait jelöli.? E szakaszok határait a beszédalanyok váltakozása jelöli ki. Következésképpen egy megnyilatkozás akkor veszi kezdetét, amikor egy diskurzus keretében valaki megszólal, a végét pedig az jelzi, amikor a beszélő személy átadja a megnyilatkozás jogát egy másik beszélőnek. Mindebből az is következik, hogy terjedelmüket nézve a megnyilatkozások széles skálán mozognak: állhatnak akár egy hangból is, de akár több kötetet is kitölthetnek; alkothatják egy társalgás egy fordulóját, de lehetnek monologikus (azaz virtuálisan dialogikus) szövegek is. Mindez természetszerűleg elmondható azokról az ún. beágyazott (idézett) megnyilatkozásokról is, amelyek az idézés során egy beágyazott megnyilatkozóhoz köthető diskurzust vagy annak egy részletét idézik fel." Hozzátéve, hogy nemcsak teljes megnyilatkozások, azok részletei, hanem azok 99 Lásd Tolcsvai Nagy: Bevezetés, 2017, 29; vö. még uő: A magyar nyelv szövegtana, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001, 121-125; Tatrai: Pragmatika, 2017, 907. Tatrai: Pragmatika, 2017, 907; vo. még Tolcsvai Nagy: Bevezetés, 2017, 29. Verschueren: Understanding pragmatics, 1999, 75-114; Tätrai: Pragmatika, 2019, 927-952, ud: Akontextus fogalmarél, Magyar Nyelvér, 128. évf., 2004/4, 479-494. Lasd Harris, Zellig: Discourse analysis, Language, vol. 28, 1952/1, 1-30; a fogalom írott nyelvi közlésekre történő kiterjesztését lásd Bahtyin: A beszéd és a valóság, 1986; vö. továbbá Verschueren: Understanding pragmatics, 1999, 113-146; Feher Erzsebet: Szöveg és nyilatkozat, in Csatár Péter — Maitz Péter — Tronka Krisztiän (szerk.): A nyelvtantöl a szövegtanig. Tanulmanyok Kocsany Piroska tiszteletere, Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadö, 2001, 294-298. Verschueren: Understanding pragmatics, 1999, 81-82; Csontos-Tätrai: Az idezes pragmatikai megközelitese, 2008, 64, 69. 9 9 S 93 94 .31 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000087/0032.jpg
Permalink to ocr
022_000087/0032.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu