Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0031
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 32 [32]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000087/0031

OCR

A KOGNITÍV NYELVÉSZET ÁTTEKINTÉSE A diszkurzivitás előtérbe helyezésének következménye az is, hogy a figyelemirányítás már önmagában a diskurzus feltételeként határozható meg: a diskurzusok közös figyelmi jelenetként történő értelmezése azzal jár, hogy a közös figyelmi jelenetben a nyelvi szimbólumok azáltal, hogy jelentéseket tesznek hozzáférhetővé, a figyelmet irányítják a diskurzus egy összetevőjére (lásd 2. ábra). A közös figyelmi jelenetekben hozzáférhetővé váló interakciók teremtik meg azt az interszubjektív kontextust, amelyben a nyelvi szimbólumok működésbe lépnek. A jelentésképzés diszkurzív folyamatában a közös figyelmi jelenetként funkcionáló diskurzusokban a résztvevők a jelentéseket egymás számára úgy teszik hozzáférhetővé, hogy figyelmük az ún. referenciális jelenetre irányul. A Diskurzusvilág N ‚X REFERENCIÄLIS JELENET 5 1. ábra. A nyelvi tevékenység triadikus sémája.? Amint az 1. ábrán látható, az interszubjektív megismerést egy triadikus viszonyrendszer jellemzi. A nyelvi referencia ekképp olyan interszubjektív aktusnak tekinthető, amely során a megnyilatkozó a befogadót a nyelvi szimbólumok alkalmazásával ráveszi arra, hogy a figyelmét a referenciális jelenetre, illetve annak összetevőire irányítsa. A nyelvi szimbólumok működtetése a diskurzusvilágban 89 Tátrai: Bevezetés a pragmatikaba, 2011, 31; vö. Sinha, Chris: The epigenesis ofsymbolization, 2009, https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=repl&type=pdf&doi=6fa7f6731299bc917dfa9490 965a136272779371 (Letöltes: 2022. szeptember 23.); Tomasello: Gondolkodás és kultúra, 2002. +30 e

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
813.44 KB
Permalink to jpg
022_000087/0031.jpg
Permalink to ocr
022_000087/0031.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu