OCR Output

A KOGNITÍV NYELVÉSZET ÁTTEKINTÉSE

kenységhez, amelyben a nyelvhasználók nyelvi szimbólumokat, konstrukciókat,
azaz formai és jelentésbeli tulajdonságokat egyesítő szerkezeti sémákat, mintá¬
zatokat? működtetnek."

A pragmatika ezen ága a nyelvi szimbólumoknak, illetve konstrukcióknak a
jelentésképzésben betöltött szerepét a diskurzus és a kontextus felől közelíti meg,
lehetőséget kínálva a fentebb ismertetett fogalmak és folyamatok diszkurzív és
kontextuális megvalósulásának vizsgálhatóságára.

E megközelítési mód a nyelvi tevékenység tanulmányozásának kognitív és
szociokulturális kölcsönviszonyára koncentrálva a grammatikai szerkezeteket
és műveleteket társas kognitív képességnek tartja. A nyelvtant illetően nem
csupán a forma és a jelentés szimbolikus kapcsolatára koncentrál, hanem e szim¬
bólumokat a használókhoz köti: forma és jelentés kapcsolatát a jelentést konven¬
cióként működtető közösségével egészíti ki. Ebből kiindulva a jelentést nem
csupán enciklopédikus tudásnak tartja, hanem — hangsúlyozva a diskurzust
folytatók nyelvi cselekvését — a konstruálást a kommunikációs igények kielégi¬
tése céljából folytatott tevékenységként értelmezi.

E tevékenységet a diskurzus kontextusának összetevőihez a választás, az
egyezkedés és az adaptáció műveleteivel jellemzi." Mindebből következve a
konstruálás műveletében, illetve a konstrukciók működésében a séma és meg¬
valósulás között a hangsúly a megvalósulásra helyeződik át. Előtérbe kerül a
kontextuális jelentés és jelentésképzés, a nyelvi szimbólumok alkalmazása.

A pragmatikai szemléletmód a kognitív nyelvészet általános jellemzése során
tárgyalt fogalmakat a diskurzusban betöltött szerepükre koncentrálva vizsgálja
a diszkurzivitás alapvető feltételei között. Mindebből kiindulva általánosságban
a nyelvi megismerés diszkurzív alapjára helyezve a hangsúlyt a nyelvi reprezen¬
tációknak nemcsak a kialakításában, hanem a működtetésükben is nyomatéko¬
sitja a társas interakciók szerepét: , A nyelvi interakciók a tapasztalatok mäsok¬
kal történő megosztásának a képességét feltételezik, és annak a lehetőségét
teremtik meg. A nyelvi reprezentációk lényegi jellemzője, hogy a tapasztalatok
megosztására szolgáló szociokulturális konvenciók egyik fajtájaként kommuni¬
käciös szimbölumokkent funkcionälnak.”?®

85 Langacker: Cognitive grammar, 2008; Tolcsvai Nagy (szerk): Nyelvtan, 2017.

86 Az itt szereplő összegzés alapja Tátrai: Bevezetés a pragmatikába, 2011; uő: Pragmatika, 2017;
Verschueren: Pragmatic perspective, 1995, 1-19; uö: Understanding pragmatics, 1999.

#7 Afogalmakat vö. Verschueren: Understanding pragmatics, 1999, 55-65, 116-120; valamint Mey,
Jacob: Adaptability, in Mey, Jacob (ed.): Concise encyclopedia ofpragmatics, Amsterdam, Elsevier,
1998, 4-7; Tomasello: Gondolkodäs és kultuüra, 2002, 211-226; Tätrai: Pragmatika, 2017, 920-924.

# Tâtrai: Pragmatika, 2017, 905; vô. még Tomasello: Gondolkodäs és kultüra, 2002, 103-143.

«29 +