OCR Output

Lucr 1915 Frits Lugt, Wandelingen met Rembrandt in en
om Amsterdam. P. N. van Kampen & Zoon, Amster¬
dam, 1915

LuyTEN 2004 Ger Luijten, ,Rembrandts Ehrgeiz als Radi¬
erer”, in: Rembrandt. Gemälde, Zeichnungen, Radie¬
rungen, Hrsg. Klaus-Albrecht Schröder, Marian Bri¬
sanz-Prakken, Albertina, Wien. Editio Minerva, Wien,
2004, 49-57. [Kar. WIEN 2004]

MacDonaLp 1990/1991 Raymond A. MacDonald, „Ihe
Laocoén Group. The poetics of painting and the
reconstruction of art history”, Res. Anthropology and
Aesthetics, 19/20 (1990/1991) 8-30.

MacDonaLp 1993 Raymond A. MacDonald, ,,Ekphrasis,
Paradigm Shift, and Revisionism in Art history”, Res.
Anthropology and Aesthetics, 24 (1993) 112-123.

ManutH 1990 Volker Manuth, ,,Die Augen des Sünders:
Beobachtungen zu Rembrandts "Blendung Simsons’
von 1636 in Frankfurt”, Artibus et Historiae, 11 (1990)
no. 21, 169-198.

MANUTH 1999 Volker Manuth, „Rembrandt and the
Artist's Self Portrait. Tradition and Reception”, in:
Rembrandt by himself, eds. Christopher White, Quen¬
tin Buvelot, National Gallery, London and Royal
Cabinet of Paintings, Mauritshuis. The Hague, 1999,
38-57. [Kar. LoNDON-THE HAGUE 1999]

ManutH 2006 Volker Manuth, ,, Michelangelo of Cara¬
vaggio who does wondrous things in Rome’. On
Rembrandt’s knowledege of Caravaggio”, in: Remb¬
randt—Caravaggio, ed. Duncan Bull, Taco Dibbits,
Margriet van Eikema Hommes, Volker Manuth,
Ernst van Wetering. Rijksmuseum Vincent van Gogh,
Waanders, Amsterdam—Zwolle, 2006, 180-194. [Kar.
AMSTERDAM 2006], 180-194.

MARIN 1992 Louis Marin, ,Zu einer Theorie des Lesens in
den bildenden Künsten”: Poussins „Arkadische Hirten”,
in: Der Betrachter ist im Bild. Kunstwissenschaft und
Rezeptionsasthetik, Hısg. Wolfgang Kemp. Ditrich Rei¬
mer Verlag, Hamburg-Berlin, 1992, 142-168.

Marın 1994 Louis Marin, 70 Destroy Painting, transl. Mette
Hjort. University of Chicago Press, Chicago, 1994
MARIN 1997 Louis Marin, , A reprezentáció. (A kép és raci¬
onalitasa)”, ford. Hazas Nikoletta, in: Kép — fenomén

— valóság, szerk. Bacsó Béla. Kijárat, Budapest, 1997

Marin 1998 Louis Marin, , Toward a Iheory of Read¬
ing in the Visual Arts: Poussin’s "The Arcadian Shep¬
herds’”, in: The Art of Art History: A Critical Anthology,
ed. Donald Preziosi. Oxford University Press, Oxford,
1998, 263-275.

MARIN 2001 Louis Marin, , A reprezentáció kerete és néhány
alakzata", ford. Z. Varga Zoltán, in: Változó művészetfo¬
galom. Kortárs frankofón művészetelmélet, szerk. Házas
Nikoletta. Kijárat, Budapest, 2001, 197-216.

MARIN 2009 Louis Marin, A fenséges Poussin, ford. Darida
Veronika, Kijárat, Budapest, 2009.

MAxgosi 1976 Marosi Ernő: Emlék márványból vagy homok¬
kőből. Öt évszázad írásai a művészettörténet történetéből,

Corvina, Budapest, 1976

FELHASZNÁLT IRODALOM

MARosI 1984 Marosi Ernő: , A középkori művészet nyelvi
funkciója", Művészet, 25 (1984) 8, 8-11

Marosı 1995 Marosi Ernő: Kép és hasonmás. Művészet és
valóság a XIV-XV századi Magyarországon. Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1995

MavritsHuts 1978 Rembrandt in the Mauritshuis: an
interdisciplinary study, ed. Ary Bob de Vries, Magdi
Töth-Ubbens, W. Froentjes with a foreword by Hend¬
rik Richard Hoetink [transl. from the Dutch by James
Brockway]. Sijthoff & Noordhoff, Alphen aan den
Rijn, 1978

McEwan 2012 Dorothea McEwan, Fritz Saxl. Eine Bio¬
grafie. Aby Warburgs Bibliothekar und erster Direktor
des Londoner Warburg Institutes. Böhlau, Wien-Köln¬
Weimar, 2012

McNamara 2015 Simon McNamara, Rembrandts Pas¬
sion Series. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle
upon Tyne, 2015

MERLEAU-PONTY 2002 Maurice Merleau-Ponty, ,A szem és
a szellem", ford. Vajdovich Györgyi, Moldvay Tamás,
in: Fenomén és mű. Fenomenológia és esztétika, szerk.
Bacsó Béla. Kijárat, Budapest, 2002. 54—77.

MERLEAU-PONTY 2007 Maurice Merleau-Ponty, A látható
és a láthatatlan, ford. Farkas Henrik, Szabó Zsigmond.
L'Harmattan-Szegedi Tudomänyegyetem Filozöfia
Tanszék, Budapest, 2007

MerscH 2002 Dieter Mersch, Ereignis und Aura. Unter¬
suchungen zu einer Ästhetik des Performativen. Suhr¬
kamp, Frankfurt am Main, 2002

MerscH 2014 Dieter Mersch, „Sichtbarkeit/Sichtbarma¬
chung. Was heisst "Denken im Visuellen’?” in: Sicht¬
barkeiten 2. Präsentifizieren. Zeigen zwischen Körper,
Bild und Sprache, Hrsg. Fabian Goppelsréder, Martin
Beck. Diaphanes, Berlin, 2014, 17-69.

MEYER SCHAPIRO 1973 Meyer Schapiro, ,Frontal and
Profile as Symbolic Forms”, in: U6, Words and Pictures.
The Literal and the Symbolic in the Illustration of a Text,
Mouton, The Hague, 1973, 37-49.

Micuatskt 1932 Ernst Michalski, Die Bedeutung der
ästhetischen Grenze für die Methode der Kunstgeschichte.
Deutsche Kunstverlag, Berlin, 1932 [Neueausgabe:
Gebr. Mann, Berlin, 1996]

MICHALSKI 2002 Sergiusz Michalski, „Rembrandt and the
Church Interiors of the Delft School”, Artibus et Histo¬
riae, 23 (2002), no. 46, 183-193.

MicHELs 1999 Karen Michels, „Art History, German
Jewish Identity and the Emigration of Iconology”, in:
Jewish Identity in Modern Art History, ed. Catherine
©. Soussloff. University of California Press, Berkeley,
1999, 167-179.

MicueELs 2007 Karen Michels, Aby Warburg. Im Bannkreis
der Ideen. C. H. Beck, Miinchen, 2007

Miepema 1971 Hessel Miedema, ,, The O’s of Broos”, Simi¬
olus, 5 (1971) 185-186.

MIEDEMA 1996 Philips Angel, „Praise of Painting”. Trans¬
lated by Michael Hoyle, with an intord. and commen¬
tary by Hessel Miedema, Simiolus, 24 (1996) 227-258.

783