Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0382
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 383 [383]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0382

OCR

A KÉPSZÍNPADI JÁTÉK SZINTAXISÁNAK ALAPJAI len, hogy a művészek többsége azzal egyszerűsít, hogy elhagyja a porba írás és a szétszéledés közjátékait, és az alapkonfliktusra fókuszál. A kamaradráma arcjátékkal és gesztikával való eljátszásához nincs szükség tömegjelenetekre és tágas terek érzékeltetésére: szűkebb képkivágások és feles/háromnegyedes alakok alkalmazása is elegendő ahhoz, hogy egyetlen itt é most-ban vonjak össze a ,perben" érintett felek egymás közötti kommunikációját. Kérdés tehát, hogy mi indokolja a monumentális építészeti keretezést a londoni képen, ha, mint láttuk, Rembrandt a cselekményt épp csak elindító nyitójelenettel is beéri? Mielőtt erre a kérdésre válaszolnánk, maradjunk egy pillanatra a kiválasztott pillanatnál. Már Julius S. Held fölfigyelt arra, hogy Lorenzo Lotto [2.169], Rocco Marconi [2.170] vagy Tintoretto [2.144] eljárásával ellentétben, akik egyetlen kompozícióban egyesítik a vád elhangzását és Jézus válaszreakcióját, Rembrandt a két mozzanat gondos elválasztására játszik. Held mutat néhány példát Rembrandtnál a beszélgetőpartner ,kivárására" — de ezeknek sehol sem tulajdonít a narratívát értelmező dramaturgiai jelentőséget?9. A londoni képen mindenesetre erről van szó. A szószóló visszafogottan magyaráz, Jézus viszont csak hallgat, és tudomásul veszi a vádat. A , vádlók" és a , bíró" között létrejön a tranzitív kölcsönösség valamiféle minimuma, miközben az áldozat magára marad, hogy sorsáról a többiek mintegy a feje felett döntsenek, és ennyiben a „per” e szituációja strukturálisan a korai Ecce homo-éra [2.140] emlékeztet. De Rembrandt ezúttal határozottan lefojtja a kommunikációt: szemben a heccelő tömeg és a megzavarodott Pilátus összeütközésének hisztérikus izt és most-jával, a londoni kép , Tendezője" azt a köztes pillanatot tapintja ki, amikor a vádló szavai már elhangzottak, a bíró érdemi válasza viszont még várat magára. Bár minden feltétel adott hozzá, a londoni kép templomterében zem bomlik ki a konfliktus — ahogyan például Gerbrand van den Eeckhout 1660-65 közöttre datält amszterdami vásznán [2.50] történik, ahol a tehetséges tanítvány, aki nyilvánvalóan már Rembrandt londoni remekművének ismeretében komponál, nem tudja megállni, hogy Jézust és korholó pillantását ne fordítsa szembe a már inkább védekező papokkal, és bal kezével az asszonyra mutatva egyértelműsítse a Mester állásfoglalását. Holott Rembrandt megfontoltan nem megy el idáig: az akciódramaturgia értelmében felfüggeszti — eltéríti okától — a reakciót: meg-nemtörtént interakcióként rögzíti a várakozást, ezzel mintegy kitartja, mondhatni láthatóvá teszi az időt, amely majd meghozza Jézus válaszát. A kivárás dramaturgiáját, a reflexválasz felfüggesztését a kortárs színház-elméletből kölcsönzött müszöval slow motion-nak vagy — a kortärs filmelmelet terminusät haszval válaszol a vele szemben álló írástudónak, miközben ezt a központi párbeszédet két oldalról a történet további fázisait érzékeltető csoportok övezik, a háttérben egy allegorikus anyafigura pedig még morális tanulságot is érezteti. V6. BATSCHMANN 1982, 91. 960 Heıp 1973, 119. 381

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.31 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0382.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0382.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu