Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0381
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 382 [382]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000081/0381

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA Nyilvánvaló, hogy ez a viselkedés spontán-dramaturgiai szempontból inadekvát a beszedhelyzettel: Jézus kitér az azonnali válaszadás/ítélkezés elől. Mint említettem, voltaképp húzza az időt. Titokzatos ténykedésével arra játszik, hogy kibillentse magabiztos helyzetükből az írástudókat, hogy önvizsgálatra intse őket, míg végül mind eliszkolnak a helyszínről: azt akarja elérni, hogy négyszemközt maradhasson a bűnös lélekkel. A válasz halogatása addig tart, amíg az itt elveszíti köztér-jellegét, és az emberi megértés olyan bensőséges helyévé alakul át, ahol Jézus már úgy intheti bűnbánatra és feslett életmódja feladására az asszonyt, hogy közben nem szégyeníti meg mindenki szeme láttára. Ez indokolja Jézus retorikus kérdését is: , Hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged? [...] Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!" Jézus tehát nem hagyja szó nélkül a bűnt, nem tagadja meg a Törvényt, csak gyakorlásának formális-nyilvános módját változtatja meg. A Rembrandt által kiválasztott nyitójelenet sugallata az tehát, hogy a bűnről való igazság kimondásának meg kell ugyan történnie, de az egyelőre — itt és most — nem történhet meg. Előtte Jézusnak ki kel/ ürítenie a teret. Ebből adódik Rembrandt voltaképpeni ábrázolásproblémája: lehetséges-e, és ha igen, hogyan lehetséges a halogatást — egy akció még meg-nem-történtét — képeseménnyé formálni? Miként tudja a festő úgy bonyolítani azt, ami szemünk előtt zajlik, hogy abban egy majdan bekövetkező másik esemény inverzét ismerjük fel? Hogyan kell felfüggeszteni az itt és most-ot, hogy az megnyíljon az izt, de nem most perspektívája felé? Az a tézisem, hogy Rembrandt ezt a feladatot többféle rendezői húzással — a slow motion és a suspense-dramaturgia alkalmazásával, illetve a játéktér vizuális átkeretezésével — éri el: valami ilyesmit értek összefoglalóan a színházi proszcénium kronotoposzának kreatív alkalmazásán. [Az időhúzás dramaturgiája: a testek, a tér és az idő diszlokációjal Rembrandt rendezői originalitása abban ragadható meg, hogy fölismeri egyrészt az idő múlásának, másrészt a hely funkcióváltozásának szerepét a házasságtörő asszonyról való elbeszélésben — ez olyasféle drámaszerzői-dramaturgi észjárásra vall, amelyhez a korszak festői között (beleértve a legjelentősebbeket is) még csak hasonlóra sem látunk példát. Mégis tanulságos a londoni képet annak a klasszikus európai képhagyománynak a kontextusába illeszteni, amely amúgy valószínűleg semmilyen közvetlen szerepet nem játszott kialakulásában. Mindenekelőtt: figyeljük meg, hogy a londoni képhez hasonló hatalmas architektonikus játékteret csak olyan festők választottak az elbeszélés kereteként, mint Tintoretto [2.144] vagy Poussin [2.145], akik a történet teljes menetét igyekeztek belefoglalni a narrációba. A szerteágazó eseménysor összefűzése egyetlen monoszcenikus jelenetté nemcsak a , színészvezetés" komplikáltsága miatt nagy igényű feladat, hanem azért is, mert tágas, tagolt és jól áttekinthető terek kialakítását igényli a festőtől.259 Nem vélet959 Poussin Jézusa [2.145] például groteszk benyomást tesz, amikor két kezével két rámutató gesztus differenciálásá380

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2184 px
Image height
2988 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.37 MB
Permalink to jpg
022_000081/0381.jpg
Permalink to ocr
022_000081/0381.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu