Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0142
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 143 [143]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0142

OCR

TEORETIKUS SEGÉDMODELLEK feszültsegviszonyainak szisztematikus kidolgozäsa volt??! [2.26. &s 2.27]. A Hals sikkompozícióinak szentelt különös figyelem visszhangzik aztán harminc évvel később a Giotto-könyvben is. Magam osztom ugyan Oskar Bátschmann fenntartásait a planimetrikus 4 priori elvontsäga tekintetében?°?, és alkalmazäsät a Lastman-parafräzist elemző idézett tanulmányban nem is tartom elég meggyőzőnek?55, de fontosabbnak látom azt a tanulságot, amit kifejez: hogy ti. a képek nem statikus elemekből, hanem dinamikus relációkból állnak, s ezekben a képmező vizuális konstrukciójának is megvan a maga szerepe. Látni való, hogy Imdahl hermeneutikai érdeklődése kevésbé a történelemnek, inkább maguknak a képeknek szól. Nem véletlen, hogy szinte sosem tematizálja a művek keletkezése és jelenkori befogadásuk közötti történelmi időtávolság Gadamer és Panofsky számára egyaránt döntő fontosságú problémáját. Idézi ugyan a hermeneutikai tapasztalat filozófusát arról, hogy ,amennyiben valami megmutatkozik nekünk, bármennyire távoli eredetű is, megmutatkozásában teljes jelenlétre tesz szert”2>4, és arrél is mond egy-két mondatot, hogy minden értelmezés szükségképpen az értelmező jelenének nézőpontjából megy végbe?55, mégis zárójelbe teszi azt az összefüggést, hogy a múlt műveit vizsgálva a történésznek olyasminek a megértésére kellene törekednie, ami eredetileg egészen más életvilágokban, mára feledésbe merült értelemhorizontok előtt jött létre.256 , A műalkotásnak a történelemben való lokalizálása (például Gadamernél) nem hozható fedésbe azzal, ahogy IImdahl] a műalkotást a történelem peremén rögzíti"257 — mondja erről a művészettörténész-képhermeneuta Gottfried Boehm, akinek életműve szintén ugyanennek az apóriának a jegyében áll. Imdahlnak szüksége van a képek teljes és szabad hozzáférhetőségének képzetére, anélkül hogy ezt a kortalan egyidejűséget valamiféle modern élményesztétika szubjektivizmusában oldaná fel. Számára nem a képek régisége, mint inkább , kortalan" elevenségük a voltaképpeni probléma, amellyel a művészet jelenkori történészének mint a képek hermeneutájának szembesülnie kell. Bár a képek történelmi üledékként hagyományozódnak ránk, éppen azért nem élettelen tárgyak, mert meg vannak komponálva: elevenségük nem fakadhat másból, 251 IMDAHL 1962, különösen 122—125. 252 BATSCHMANN 1998, 132. 253 IMDAHL 1975, különösen 22—27. 254 Impanı 2003, 105, n. 31. vö. GADAMER 1984, 259ff. 255 Impaut 2003, 15. 256 Imdahl csak Panofsky kép- és kompozicié-fogalmanak pragmatikus sztikésségét birälja, de nem celja a Panofsky fémjelezte ikonoldgiai iskola kulturdlis-torténeti kontextusokat és eredeti jelentéshorizontokat feltäré erdfeszitéseinek diszkreditálása. Az ikonológiát ki kell egészítsük a képiség egy olyan dimenziójának felmutatásával, amely — mint fogalom-nélküli tudás — kívül rekedt a korábbi interpretátori iskolák figyelmén. , A kompozíció azt az elképzelést követi, amely szerint az összeállítás művészi munkája végső célját a témában találja meg. Ezzel szemben a diszpozíció a hangsúlyt a témáról a kitaláló elrendezés művészi munkájára helyezi. Ha csak a kompozíció bevett fogalmát és egyedüli eljárását ismerjük, szükségképpen a fogalom csapdájába esünk" — mondja Bátschmann a nyelvi értelemre alapozott interpretációs iskolákkal kapcsolatban, vö. BATSCHMANN 1998, 130. 257 Boerum 1996, 29. 141

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.32 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0142.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0142.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde