Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0141
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 142 [142]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0141

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA — mintegy kéz a kézben az alkotóval — rávezesse a laikusokat a vizsgált művek adekvát, ertsd: „intenziv és reflektalé szemléletére”244; rámutasson a képek ama szemléletes, de rejtőzködő — nyelvileg nehezen tudatosuló — szervezettségére, ami pótolhatatlanná teszi öket.2% , Miért komponálta képét a festő éppen így, és nem másként?" — hangzik Imdahl tipikus kérdése, akinek műleírásaiban az alkotói és befogadói szempontok olyannyira egymás komplementereiként jelennek meg, hogy kategoriális szétválasztásuknak nincs is értelme2#6, Ezért elemzéseit a szemlélés jellegzetesen kísérletező és némiképp didaktikus módszeressége alapozza meg. Hogy egy-egy kompozíció vizuális , logikáját" föltárhassa, rendszeresen alkalmaz rárajzolásokat, illetve a képek szerkezeti összefüggéseit vagy a szemleles mozgäsiränyait nyomatekositö sematikus vizualizäciökat??’. Olykor a figuräknak a kepsikon valö kreativ mozgatäsäval, konfiguräciöik módosításával is kísérletezik?%8: tudja ugyanis, hogy egy-egy reläciö szemleletes Eppigyletet a befogadönak proaktív módon, azaz más lehetséges, bár aktuálisan nem realizálódó konfigurációkkal egyetemben, a tőlük való különbözésben kell fölismernie. Csak a képeknek mint aktuális megvalósulásoknak ez a felfogása teszi indokolttá Imdahl ragaszkodását ,a képmezőt strukturáló mezővonalrendszerek" — részben Theodor Hetzer, részben Dagobert Frey nyomän megfogalmazott2% — elgondolásához, amely szerint az üres képmezőnek van egy elemi geometriája (keretstruktúrájának, átlóinak, szimmetriatengelyeinek, párhuzamosainak stb. egy bizonyos rendszere), amely minden tárgyi láthatóságot megelőzően már szemléletes módon jelen van a képen, és befolyással is van arra, hogy a festő miként konfigurálhat a felületen. Imdahl már korai (1962-ben publikált), Rembrandt és Frans Hals kései csoportképeit tárgyaló dolgozatában — Riegl megfontolásait??9 továbbfejlesztve — kategoriális különbséget tesz , rendezés" (a figurák szcenikai összekapcsolása) és , struktúra" (a képmező geometrikus tagolása) között, azt hangsülyozvän, hogy a kettö nem identikus, bár a , klasszikus művészet" mindig is szemléletes egységük kialakítására törekedett. Imdahl szerint Rembrandt inkább a rendezésre, a személyközi viszonyoknak a kép terében kibontakozó dramaturgiájára koncentrált, míg Hals erőssége a figurák formális összeláncolása, a fejek, vállak, kezek absztrakt ritmusainak és képi 244 IMDAHL 2003, 15. 245 Közismert, hogy bochumi professzorsága idején Imdahl milyen aktív szerepet játszott munkások (a leverkuseni Bayer-művek dolgozóinak) a képek szemlélésének gyakorlatába való pedagógiai bevezetésében. Vö. Imdahl saját önéletrajzi vázlatával in IMDAHL 1996, 617—643., továbbá Christiane Fork szócikkével in: METZLER 1999, 186., illetve BOEHM 1996, 10-13. 246 Ennyiben Wolfgang Kemp is Imdahl szellemében jar el, amikor, mint láttuk, a befogadásesztétikai intenciót az alkotásfolyamat konstitutív mozzanatának tekinti: KEMP 2008, 250. 247 FLIESCHER 2017, 35. 248 PI. Jézus és a kapernaumi százados alakjával egy Ottó-kori miniatúra, az ún. Egberti kódex (980 k., Irier) egyik lapján, in: IMDAHL 1994, 300. skk. IMDAHL 1997, 254. skk. 249 IMDAHL 2003 250 Elsősorban a képek , külső egységével", illetve , belső egységével" kapcsolatos passzusokról van szó: RIEGL 1998, 145. skk., illetve 172. skk. vö. 140

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.33 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0141.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0141.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu