Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0122
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 123 [123]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0122

OCR

TEORETIKUS SEGÉDMODELLEK Gadamernek ez a modellje különösen alkalmas a drámajáték ontológiájának megvilágítására — és ezért lehet hasznunkra mutatis mutandis a rembrandti festett színpad és a néző kapcsolatának adekvát megragadásában is. Itt a kép is, akár a színjáték, zárt és önálló képződményként kezelendő: úgy szükséges szemlélnünk, mint amelyben a drámai személyek saját jogukon és autonóm cselekvőként mutatkoznak meg, illetve adják elő egymással közös történetüket. A képszínpad drámája is abszolút, öntörvényű és kizárólagos: nem kívülről határolják körül, hanem mintegy önmaga körül forog!"3. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne volna intencionális képződmény, amelyet alkotója eleve befogadók számára koncipiál — különlegessége épp abban áll, hogy úgy van megalkotva, hogy elrejtse , kifelé" valé vonatkozdsat!”4. Ha a dráma is csak előadva lehet az, ami, a képet is olyan performatívumnak kell tekintenünk, amely bizonyos értelemben előadásra, megelevenítésre szorul. A kép nézője oly módon lesz reszese a drämai eseménynek, hogy lejátssza a jelenetet: belehelyezkedik a drámai személyek helyzetébe, kölcsönösen realizálja cselekvéseiket, összevezeti akcióikat, , végigbeszéli" dialógusaikat. Minden interakciót, ami a jelenetben közöttük történik, meg is kell jelenítenie a maga számára — hisz csak így tudja megállapítani, hogy a szó drámai értelmében csakugyan történik-e valami a színen, és ha igen, mi az. Csak e performatív megelevenítés konzekvens végigvitele révén kérdezhet rá érdemben a drámai személyek motivációira — és értheti meg adott esetben, hogy ki is az adott történet voltaképpeni hőse, és miben áll a fordulat, amelynek nézőként a tanújává vált. Ehhez azonban nem elegendő a narratíva menetének puszta ismerete: mint minden játék közben, itt is figyelnie kell a résztvevők konkrét kapcsolódásaira. Ha diegetikus, illetve tárgykapcsolataikat felületesen kezeli — például fontos mozzanatokat figyelmen kívül hagy, pusztán sematikus-ikonográfiai kellékként nyugtáz, önkényesen értelmez stb. —, egész egyszerűen rossz játékosnak bizonyul. Ha ő maga nincs kellőképpen motiválva a részvételre, az előtte zajló játék is kontúrtalanná, tét nélkülivé válik: elsikkadhat a dráma, akár értelmezhetetlenné is válhat a mű!"5. A ,jó" néző nem értelmezhet 173 WALDENFELS 2010, 245. A , képszínpad" kifejezést a továbbiakban sem explicit színházi értelemben, tehát nem a ,bemutatás helyének"? értelmében fogom használni. 174 Kemp 1992, 20. 175 Michael Ann Holly szerint „a festmény retorikája, amely a kinyilatkoztatás különböző szintjeivel, valamint az idő és a cselekmény sorrendjével játszik, a figyelmes nézőt is bevonja a cselekménybe. Ebben a tekintetben. . . úgy képzelhetjük el a játék szabályait, mint amelyek természetesen megelőzik a játékot [...] Az értelmezési folyamat poétikáját a műalkotás figurális volta hozza létre: a szöveg élességér, Iser szuggesztív nyelvén szólva, bizonyosan nem szükséges tompítani. Az mindig is belénk hatol. A szubjektum és objektum cserebomlását beindító jelzések (ezeket Panofsky a jelentés meghatározására tett tudós erőfeszítései során figyelmen kívül hagyta) a képi kompozíció retorikai stratégiáiban rejlenek. Feloldásuk közel sem olyan nehéz feladat, mint a jelentés megfejtése. A folyamat annyira természetes, hogy még a legtudósabb történészek sem látszanak tisztában lenni retorikai vonzerejével.” Hotty 1996, 162-163. Annak, amit Holly itt , a festmény retorikájának" nevez, nincs sok köze az ebben a dolgozatban és Rembrandt összefüggésében csapdaként metaforizált retorikai hagyományhoz, inkább , a szöveg felhívó struktúrájáról" (Appellstruktur) Wolfgang Iser által mondottakhoz kapcsolódik. Hasonló ehhez Gandelmann megközelítése, Id. GANDELMANN 1992, 78. 121

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.39 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0122.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0122.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu