Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0121
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 122 [122]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0121

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA válaszolásra tudja késztetni a szubjektumot!§: arra például, hogy fogadja el a kihívást, és — mimetikus kompetenciái birtokában — menjen bele akár önmaga idegenként való újrafelismerésének felzaklató játékába is. Hiába tudom, hogy fiktív-mesterséges formakepzödmenyröl van sz6, az általa alkalomadtán kiváltott megrendülés mégis az én valós énemet rázza meg! 68, Ismeretes, hogy Gadamer az utánzást, illetve az erre épülő művészi formákat játékként konceptualizálja, amely sajátos ,képződmény"-jellegű objektiváció: ,annak ellenére, hogy rá van utalva az eljátszásra, jelentéses egész, amelyet ugyanazonként lehet ismételten megmutatni és a maga értelmében lehet megérteni."!99 Zárt világot alkot, és mint ilyen, erőteljesen elkülönül, úgymond, „a valóságtól": mégsem derivátum, nem másodlagos jelenség. Mint képződmény, saját belső törvényei/szabályai szerint működik, és önálló létezőként támaszt követeléseket azzal a szubjektummal szemben, aki hajlandó alá is vetni magát, tehát kész játékosként részt venni benne. Ilyen immanenes követelésként sugallja például a megmutatott saját jogon való jelen-létét, amelyet a befogadónak mint , jó játékosnak" akceptálnia kell, és amíg , játékban van", ilyenként kell hozzá alkalmazkodnia. , Egy színjáték cselekménye [...] teljességgel valami önmagában nyugvóként van ott", mondja Gadamer, és ez összehangzik Szondi korábban már idézett tételével: a dráma abszolút, vagyis ontológiailag ,nemcsak alkotójától és befogadójától kell független létezőként tételeznünk, hanem forrásaitól és mintaképeitől is".179 Waldenfels hozzáteszi ehhez, hogy ,a színi eseményt nem kívülről határolják el, hanem maga keríti be magát, de — szemben a templomterek szilárd körülvételével — körvonalai, akár az árnyékképek, mégis mozgékonyak". !7! Ha a mű esztétikailag mindenekelőtt mint , bemutatás és játék" létezik, akkor a , jó" nézőt meghatározott mandátummal bíró játékosnak tekinthetjük, aki érti és elfogadja a szabályokat, és követi az adott , játszma" menetét. Nem viselkedhet , cseppfolyós esztétikai élmények" szubjektumaként, aki alkalomszerűen van jelen a színházban vagy a galériatérben, és kénye-kedve szerint szemlélődik, érez és ítélkezik a látottakról. Ellenkezőleg: ahhoz hasonlóan kell alkalmazkodnia a műbe foglalt események saját logikájához, illetve követnie a forma instrukcióit, ahogy a játékos mindenkori mozgásterét is a játéktér, a szabályok adta lépéslehetőségek és a játékostársak ellenlépései szabják meg. »A néző felé való nyitottság hozzátartozik a játék zártságához: a néző csak azt hajtja végre, ami maga a játék mint olyan" 17? — teszi hozzá Gadamer nyomatékkal. 167 Ezt a párbeszédre kényszerítő erőt hangsúlyozza Wolfram Hogrebe is in: HOGREBE 2010 168 Vö. PoLÁNYI 1992, 213—214. 169 GADAMER 2003, 149. 170 SzoNDI 2002, 16. 171 WALpENFELs 2010, 245. 172 GADAMER 2003, 141. 120

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.23 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0121.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0121.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde