Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0113
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 114 [114]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0113

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA vért). De a fiú szemeit eltakaró mozdulata is híján van annak a brutalitásnak, ami a pétervári képen Ábrahám energikus, cselekvő jelenlétét eltölti!46. A hosszú kést tartó bal karjából hiányzik az átütő erő. Rembrandt rendkívül precíz rajzolással érzékelteti, hogy a pátriárkát voltaképp a gyöngéd, de határozott angyali ölelés fordítja kifelé: ez kelti azt a látszatot, mintha Ábrahám heves lendületet venne, holott a torokmetszés eltervezett, kíméletesen csendes mozdulatához erre nem is volna szüksége. A fizikai interakciók, mozdulatok és ellenmozdulatok szintjén tehát egyrészt csökkentett intenzitást, másrészt — kölcsönösség és egyenértékűség helyett — bizonyos aszimmetriát tapasztalunk. De ez épp ellentétes irányú, mint az, amit a bibliai elbeszélésnél láttunk: itt nincs fentről érkező parancs, sem annak engedelmes végrehajtása. Miközben a hírnök, a rejtőzködő Istennek ez az itt nagyon is emberarcú követe minden erejével azon van, hogy szelíd baráti hangon, közvetlenül értesse meg a megrendült ősatyával azt, ami történt! 47. Ábrahám közvetlenül nem viszonozza ezt a közeledést: nem méltatlankodik, nem is hálálkodik az angyalnak. Miközben ajkai kissé elnyílnak, összevont szemöldökkel, gondterhelten egy láthatlan/ismeretlen célpontra mered a távolban. , Magába merül", mondanánk azonnal, érezve a különbséget az angyal tranzitív (mert közvetlenül Ábrahámot megszólító) és a pátriárka intranzitív (mert közvetlenül valami meghatározhatatlanra irányuló) kommunikációja között. Bár fizikailag ozz van, lénye még sincs jelen az angyal kezdeményezte halk szavú beszélgetésben. Mármost azzal, hogy aszimmetrikussá teszi az isteni hírnök és a pátriárka dialógusát, Rembrandt arra készteti a nézőt, hogy az ősatya zavarát valós megtorpandskent „jatssza le” magában. Vegyük észre, hogy ez a felfüggesztés nem teszi drámaiatlanná a jelenetet, sőt: csupán a célirányos cselekvés tárgyától valé eltéritését dramatizálja. Ezért támad az a benyomásunk, hogy amint az isteni intervenció folytán Ábrahám szem elől veszti közvetlen célját, tárgytalanná vált tekintete kényszeresen a visszájára fordul. Rembrandt Ábrahámja, az angyal beavatkozása nyomán elsőre nem a kegyelem mámorító fényével szembesül: az üresség tükrében, amire rámered, önmagát pillantja meg, azt az önkívületi állapotot, amelyben épp elmetszi a fiú torkát. Mert hisz a maga részéről már elkövette a tettet: az Úr angyala csak akkor avatkozik közbe, amikor Ábrahám önszántából már nem tudná visszacsinálni a gyerekgyilkosságot. , Mit művelek én itt?" — kérdezheti a robusztus férfi zavartan és tanácstalanul, miközben magas, kopasz homloka és szigorúan összevont szemöldöke mögé, sötét szemüregeinek mélyére rejti zavarát. Nem 146 Hasonló mozdulatot, illetve beállítást látunk egy Iphigénia (esetleg Jephta lányának?) feláldozását ábrázoló 1655 k.-i rajz mésolatän [2.181], amit a British Museum 6riz, vô. SL107. Ikonogräfiai érdekesség, és tragikus érzékre vall, hogy Rembrandt nem hóhérral végezteti el az áldozatot, hanem — akärcsäk Ábrahám — Agamemnón (illetve Jephta?) maga hajtja végre. 147 Ebben a szokatlan közvetlenségben Marian Bisanz-Prakken is Rembrandt saját ötletét véli felfedezni — de az ebből fakadó dramaturgiai következményeket nem firtatja. Vö. KAT. WIEN 2004, no. 111, 244. 112

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.35 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0113.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0113.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde