Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0113
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 114 [114]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000081/0113

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA vért). De a fiú szemeit eltakaró mozdulata is híján van annak a brutalitásnak, ami a pétervári képen Ábrahám energikus, cselekvő jelenlétét eltölti!46. A hosszú kést tartó bal karjából hiányzik az átütő erő. Rembrandt rendkívül precíz rajzolással érzékelteti, hogy a pátriárkát voltaképp a gyöngéd, de határozott angyali ölelés fordítja kifelé: ez kelti azt a látszatot, mintha Ábrahám heves lendületet venne, holott a torokmetszés eltervezett, kíméletesen csendes mozdulatához erre nem is volna szüksége. A fizikai interakciók, mozdulatok és ellenmozdulatok szintjén tehát egyrészt csökkentett intenzitást, másrészt — kölcsönösség és egyenértékűség helyett — bizonyos aszimmetriát tapasztalunk. De ez épp ellentétes irányú, mint az, amit a bibliai elbeszélésnél láttunk: itt nincs fentről érkező parancs, sem annak engedelmes végrehajtása. Miközben a hírnök, a rejtőzködő Istennek ez az itt nagyon is emberarcú követe minden erejével azon van, hogy szelíd baráti hangon, közvetlenül értesse meg a megrendült ősatyával azt, ami történt! 47. Ábrahám közvetlenül nem viszonozza ezt a közeledést: nem méltatlankodik, nem is hálálkodik az angyalnak. Miközben ajkai kissé elnyílnak, összevont szemöldökkel, gondterhelten egy láthatlan/ismeretlen célpontra mered a távolban. , Magába merül", mondanánk azonnal, érezve a különbséget az angyal tranzitív (mert közvetlenül Ábrahámot megszólító) és a pátriárka intranzitív (mert közvetlenül valami meghatározhatatlanra irányuló) kommunikációja között. Bár fizikailag ozz van, lénye még sincs jelen az angyal kezdeményezte halk szavú beszélgetésben. Mármost azzal, hogy aszimmetrikussá teszi az isteni hírnök és a pátriárka dialógusát, Rembrandt arra készteti a nézőt, hogy az ősatya zavarát valós megtorpandskent „jatssza le” magában. Vegyük észre, hogy ez a felfüggesztés nem teszi drámaiatlanná a jelenetet, sőt: csupán a célirányos cselekvés tárgyától valé eltéritését dramatizálja. Ezért támad az a benyomásunk, hogy amint az isteni intervenció folytán Ábrahám szem elől veszti közvetlen célját, tárgytalanná vált tekintete kényszeresen a visszájára fordul. Rembrandt Ábrahámja, az angyal beavatkozása nyomán elsőre nem a kegyelem mámorító fényével szembesül: az üresség tükrében, amire rámered, önmagát pillantja meg, azt az önkívületi állapotot, amelyben épp elmetszi a fiú torkát. Mert hisz a maga részéről már elkövette a tettet: az Úr angyala csak akkor avatkozik közbe, amikor Ábrahám önszántából már nem tudná visszacsinálni a gyerekgyilkosságot. , Mit művelek én itt?" — kérdezheti a robusztus férfi zavartan és tanácstalanul, miközben magas, kopasz homloka és szigorúan összevont szemöldöke mögé, sötét szemüregeinek mélyére rejti zavarát. Nem 146 Hasonló mozdulatot, illetve beállítást látunk egy Iphigénia (esetleg Jephta lányának?) feláldozását ábrázoló 1655 k.-i rajz mésolatän [2.181], amit a British Museum 6riz, vô. SL107. Ikonogräfiai érdekesség, és tragikus érzékre vall, hogy Rembrandt nem hóhérral végezteti el az áldozatot, hanem — akärcsäk Ábrahám — Agamemnón (illetve Jephta?) maga hajtja végre. 147 Ebben a szokatlan közvetlenségben Marian Bisanz-Prakken is Rembrandt saját ötletét véli felfedezni — de az ebből fakadó dramaturgiai következményeket nem firtatja. Vö. KAT. WIEN 2004, no. 111, 244. 112

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
2184 px
Bild Höhe
2988 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.35 MB
Permalink zum JPG
022_000081/0113.jpg
Permalink zur OCR
022_000081/0113.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu