Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0055
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 56 [56]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000081/0055

OCR

A MŰVÉSZETTÖRTÉNET , ÚJ TÁRGYILAGOSSÁGA? ,a monumentális stílusért Európa északi fertályán vívott tragikus harc" folyamatába illeszkedik. Shakespeare-hez mérhető felelős értelmiségiként — szenvedélyes, de aggályoskodó, szorongásokkal teli, mégis eltökélt individuumként — ábrázolja, aki minden idegszálával a nagy tragikus hagyomány visszanyerésére, illetve újraelsajátítására törekszik. Gombrich érzékenyen figyel fel arra, hogy Warburg Rembrandtot mintegy a saját szellemi törekvéseihez igyekszik hasonítani!91: ábrázolásában a festő — akárcsak ő maga — nem a vértelen , klasszikus műveltség" udvarias tiszteletétől vezettetve, hanem a jelen emberét feszítő tragikus dilemmák, illetve a közösségi-nemzeti sorskérdések szorongató aktualitásai okán, lelkiismereti okokból fordul a múlt súlyos örökségéhez. Alighanem az 1926-os hamburgi előadás korábban érintett aktuális politikai-kortörténeti kontextusa — a weimari köztársaság válsága, a legrosszabb ösztönökre játszó rasszista propaganda és nem mellékesen a népi-nacionalista Rembrandt-kultusz fokozódása — magyarázza, hogy Warburg érvelése egyenesen annak a tendenciózus tételnek a bizonyítására fut ki, hogy a „drämai formäläs” („dramatische Gestaltung”)!02 miatt Rembrandt müvei alkalmatlannak bizonyultak arra, hogy „erkölcsi normákat felmutató kultuszképként allitsäk öket”!03 a korabeli nyilvänossäg ele. Warburg olyan intenzitással fókuszál erre a nyilvános-politikai aspektusra, ami nemcsak a müvek kivälasztäsät! indokolja, hanem a rembrandti formák közelebbi esztétikai vizsgálatának zárójelbe tételére is magyarázatot kínál. 101 Vö. GoMBRICH 1981, 307. &s SCHOELL-GLAss 1998, 203-204. 102 WARBURG 1926/2012, 98. 103 WARBURG 1926/2012, 99. 104 Az előadás illusztrációi között szerepelt még a Civilishez készült, a kompozíció eredeti állapotát tükröző tollrajz, a Százforintos lap és a Leonardo Utolsó vacsorájának másolata után skiccelt híres vöröskréta-rajz reprodukciója is, de az írott szövegben ezekre sem történik utalás. WARBURG 1926/2012, 88-89. A Civilis-szekciöhoz tartozé lista késébb a Mnemosyne-atlasz Rembrandt-täbläinak alapjäul szolgält, Warburg utöbb az 1658-ra datält Philemon és Baucis vendégül látja Jupitert és Merkúrt c. olajképpel is kiegészítette. Vö. JOHNSON 2012, 177. 54

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2184 px
Image height
2988 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
966.33 KB
Permalink to jpg
022_000081/0055.jpg
Permalink to ocr
022_000081/0055.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu