Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0052
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 53 [53]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0052

OCR

REMBRANDT ÉS AZ ART OFFICIEL: , A NAP KÖVETELMÉNYE" ÉS A KÉPEK POLITIKÁJA széles területein, sőt újabb és újabb feltáratlan összefüggésekre és lehetséges kutatási területekre mutat rá. Ezért is van, hogy heurisztikus fölismerései, az általa föltárt analógiák és összefüggések, miközben nagyon szemléletesek, szempontrendszerének , interdiszciplináris" összetettsége és a metaforikus nyelvezetének sűrűsége miatt sokszor alig követhetőek. A konkrét terep, amelyen a korszellem e , multimediális" működését vizsgálja, a görög-római hagyomány — közelebbről a itáliai művészet közvetítésével megismert antik pátoszformulák — új életre galvanizálódása a XVII. századi protestáns Hollandiában. , Az antik örökség mely elemei érdekelték Rembrandt korát annyira, hogy azok stílusképző erőkként szerepet vállalhattak a művészi formálásban?9 — szól Warburg kérdése, világosan mutatva, hogy valójában Rembrandt művészi magatartásának a korszak általános antikvitás-recepcióján belüli helye és sajátos mássága foglalkoztatja. Ezért nevezi meg mindjárt a kezdet kezdetén a korszak két jellegzetes szellemi figuráját — a képzőművész-dekoratőr Antonio Tempestät &s az ünnepelt költö Joost van den Vondelt -, akiket antikos műveltsegük és termékenységük tett alkalmassá arra, hogy az antik kultúrjavak közvetítőjének és napi alkalmazójának mérték- és mintaadó szerepében lépjenek fel. Warburg részben rajtuk keresztül vonja be a korszak vizsgálatába a nyilvános ünnepi processzusok, a reprezentációs célú alkalmi architektúrák és hivatalos dekorációk ikonográfiáját, illetve szimbolikáját, továbbá a barokk költészet alkalmi műfajait is, amelyekre összefoglalóan art officiel-ként hivatkozik. A másik kiemelt terület a színház (a történelmi és polgári szomorújátékok, illetve a korai opera) a maga mediális komplexitásában, amely a klasszikus hagyomány témáit és formakincsét a XVII. század derekára mindennapi környezetté, magától értődő háttérré tette, s amelynek ,a nap követelményeihez" igazított arculatát épp ez a széles körű kapcsolatokkal bíró művelt értelmiség alakította ki és tette általánossá a kortársak számára. Fontos kérdése lesz aztán Warburg vizsgálódásainak, hogy miként érintkeznek, illetve kontaminálódnak a klasszikus , déli" örökség különféle kultúrjavai a , barbár Észak" szintén ősi eredetű — és a helyi hagyományban tovább élő — rituáléival, vallásos és népi szimbolikájával, illetve miként teremtik meg együttesen a holland polgári kultúra sajátos , nemzeti" műfajait, nyelvezetét és stílusát. Talán kevésbé programszerű módon, mint a Pogdny-antik jésldsban?! targyalt reformáció korabeli képpropaganda esetében, Warburg itt is inkább a képek nyilvános — mondhatni: politikai — használatából indul ki: előadásának java részében az antik mitológiai és formakincs alkalmazásának ivatalos példaival operal.°* Tempesta, Vondel vagy a színházcsináló Jan de Vos, ,a jelen győzelmes igenlésének beszállítói" [Lieferanten triumphaler Gegenwartsbejahung], könnyű kézzel, gátlások nélkül vetették 90 WARBURG 1926/2012, 70. 91 Vö. WARBURG 1986 92 Warburg megítélése szerint az az alkalmiság, amely a guattrocento idején még , a mindennapi élet talajából felszívott éltető nedvként" gondoskodott a művészet frissességéről (vö. WARBURG 1995, 114.), a XVII. századi Hollandiában alig jelent többet pillanatnyi propaganda- és díszítőigények esetlegességénél. 51

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.39 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0052.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0052.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde