BETEGSÉGDÉMONOK REJTETT MEGJELENÉSÉNEK NÉPI TEOLÓGIÁJA
elvén azt demonstrálják, hogy a leköpött, megérintett vagy megfújt tárgy, illetve
élőlény a szertartást végző birtokába kerül, hatalma lesz felette. E hatalom révén
az exorcista kifejezi kizárólagos igényét a megszállt testre, amely által a továb¬
biakban a benne található démonok felett is uralmat szerez.? Ennek legkifeje¬
zettebb kiterjesztése a szövegekben a test visszaszolgáltatásának igénye," amely¬
lyel számos párhuzamot figyelhetünk meg, például a keresztelési rítusokban,
már csaknem a keresztyénség kezdeteitől." Vizsgáltam, ezen túlmenően, a
megbetegítő démoni hatással felruházott kereszteletlen holt gyermekek utólagos
szimbolikus megkeresztelésének szokását, amely rendkívül értékes rétegeket
adott a népi teológia szokatlan fordulataihoz.??
A vizsgálatokból egyértelműen láthatóvá vált, hogy máig megtaláljuk a be¬
tegségdémonok és az ördögűzés nyomait a gyógyító népi ráolvasási gyakorlatok¬
ban, fenntartva a kapcsolatot a betegségdémonok bújtatott képzetével és azok
egyházi modellekben való elűzési módszereivel, verbális és nonverbális formában
egyaránt."
A bújtatott előfordulások magyarázati bizonytalanságait csökkenti az a tény,
hogy ritkán ugyan, de fellelhetünk közvetlen bizonyítékokat is, amelyek nemcsak
egyértelművé teszik a , jelenlét" valódiságát, de a bennük található szövegstruk¬
túrák segítséget nyújtanak a párhuzamok révén, további bújtatott előfordulások
leleplezésére. Egyetlen példaként, az alábbi szövegrészlethez tartozó szertartás¬
ban a mágikus specialista szenteltvizet vesz a szájába, amiből egy keveset a ke¬
zére köp, és háromszor végigsimít vele a beteg gyermeken, miközben ezt mond¬
ja:
Atyának, Fiúnak, Szentlélek Istennek nevében, ördög, űződj el tőle."
Vizsgálatom során sikerült nagy mennyiségben feltárnom a hazai népi nar¬
ratív emlékezetben megbúvó betegségdémon megjelenéseket, valamint az azok¬
hoz kapcsolódó exorcista szokásokat egy speciális, hittudományi szemszögből.
Eközben jól láthatóvá vált, hogy a népi formulák mélyén határozott teológia
húzódik meg. Felismerhetővé lettek a szöveganyagok krisztológiai, szótériológiai,
39 A köpés néphitbéli szerepéről lásd Dömötör Tekla: Emberi váladékok szócikk, in Paládi-Kovács
Attila (szerk.): Folklór 3. Népszokás, néphit, népi vallásosság. Magyar néprajz nyolc kötetben,
Budapest, Akadémiai, 1988.
10 Kovács Endre: Doroszló hiedelemvilága, Újvidék, Forum, 1982, 201.
11 Franz: Die kirchlichen Benedictionen im Mittelalter, Band 1, 15.
12 Pócs: Magyar néphit Közép- és Kelet-Európa határán, 43.
Pócs: Démoni megszállottság, 241.
Pócs: Magyar ráolvasások II, 525.