OCR Output

CSANÁDI VIKTOR HOLLÓ

láival,? amely kapcsolatnak a démoni háttér nélkül nem volna értelme. Ennek
igazolására vizsgáltam az egyes betegségneveket és a hozzájuk fűződő viszonyt
a környező népek, valamint hazánk szöveganyagaiban, majd felderítettem az
előfordulásokat az archaikus népi imádságokban. Ilyen volt az igézet, amely a
fejfájás és lázas állapotok démona, a szentantaltüze, ami az orbánc és más bőrrel
kapcsolatos fertőző betegségeké, a nyavalya, ami az epilepsziáé, az ijedtség, ami
a mentális betegségeké, a gyík, ami a torokfájásé, a fene, ami a rákos megbete¬
gedéseké, a guta, ami az agyvérzésé, vagy például a sóly, ami a tályog gonosz
lelke, de előfordul a rossz szél, a rossz szél hordozó asszony, a damión (sic!), az
íz, a rosseb és a csoma is."

Ha a legtávolabbi pontról közelítünk a bújtatott előfordulásokhoz, akkor
gyakran csupán sejthető a démoni jelenlét a szövegekben, ? és ezekben az ese¬
tekben lehetetlen lenne eldönteni, hogy csak a betegség perszonifikációjával vagy
démoni megjelenéssel állunk szemben. Határozottabb kapcsolatot állítanak fel
azok a szövegek, amelyek az egyházi liturgia egyes elemeit idézik fel a ki nem
mondott démoni jelenlét megszüntetésére, mint az alábbi szakaszban:

Ma eljöttetek, ma el is menjetek,

Holnap misekort itt ne érjetek,

Mert ha holnap misekort itt éritek

Tizenkét szál szentelt gyertyával megfoglak,
Tizenkét szál szentelt vesszővel megsujtlak;,

Ilyen elemek a mise, a szentelt gyertya, a szentelt vessző, a bűnösség kérdése, az
Úr megszólítása, a keresztvetés, valamint az ereklyék említése. De ezeken túl¬
menően is, az érintgetés, a fújás, a köpés, valamint a többi kapcsolódó nem
verbális elem mind a papi tekintélyhez kötődik, amelynek , másolata" alkalman¬
ként szövegszinten is megjelenik." Ennek a tekintélynek az alapja pedig az imént
jelzett motívumokból is jól körvonalazódó birtokviszony. Az egyházi exorcizmus
eszközeinek jelentős része tartozik az ilyen típusú módszerek közé. A birtokki¬
terjesztő aktusok — köpés, fújás, kézrátétel, érintgetés — az érintkezéses mágia

Eduard Stemplinger: Antiker Aberglaube in modernen Ausstrahlungen, Leipzig, 1922, 20.
Pócs: Démoni megszállottság és ördögűzés, 300, valamint uő: Az isteni megszállottság motívumai
az archaikus népi imádságokban és ráolvasásokban, in uő (szerk.): A népi vallás és mágia, 387.
Pócs: Az isteni megszállottság motívumai, 388.

Erdélyi Zsuzsanna: Hegyet hdgék, létét lépék. Archaikus népi imddsdgok, Budapest, Magvetd,
1976, 155.

37 Uo.

Gub Jenö: Termeszetismeret és néphagyomány a székely Sóvidéken, Székelyudvarhely, Erdélyi
Gondolat, 2003, 41.

+ 64 +