OCR Output

BETEGSÉGDÉMONOK REJTETT MEGJELENÉSÉNEK NÉPI TEOLÓGIÁJA

démonokkal való harc. Olyannyira, hogy az egyiptomi nyelvben például a gonosz
és a betegség szava ugyanaz."

A Krisztus előtti korok zsidóságának felfogásáról részleges ismereteket nyer¬
hetünk például Jób könyvéből, ahol a betegségeket magyarázó ördögi cselekvés
már megjelenik (Jób 2,1—7), még ha ez esetben isteni háttérrel is; de akad egy
kevés bizonytalan információ a mentális betegségeket okozó démonokról, to¬
vábbi ötszáz évvel korábbi szentírási említésekből is (ISám 16,23).

A bibliai információk mellett sok egyéb, a második templom korára becsül¬
hető szöveg jelzi, hogy a betegségek kialakulását ekkor már gyakran kötötte
démoni tevékenységekhez Izráel népe. A gumráni anyagok kánonhoz kapcsoló¬
dó és pszeudoepigráf részei egyaránt bővelkednek az ilyen természetű utalások¬
ban," melyek alapvetően kétféle betegségdémon-kategóriát hoznak létre, ráadá¬
sul a konkrét betegségek, tünetegyüttesek természetét ez a népcsoport gyakran
még ennél is bonyolultabban szemlélte. Hátterükben háromféle okot is ismert,
melyek közül csupán egy volt a változatos démonvilág. A második a valódi be¬
tegségek köre, míg a harmadik, egyfajta átmenetként, a perszonifikált ártó erők,
úgymint szellemek, átkok, isteni akarat stb."

Az ókori modellek tekintetében rendkívül erőteljes átöröklődést figyelhetünk
meg a későbbi korok kultúráiba. A babiloni, héber és ógörög mitológiából számos
szörny szivárgott át az európai betegségdémonok hiedelemkörébe." Egyes szer¬
zők egyenesen a keresztyén ördög előzményének tartják az asszír-babiloni be¬
tegségdémonokat, melyek a hozzájuk kapcsolt exorcista rítusokkal együtt a
szinkretista egyházi démonológia révén kerültek be párhuzamosan a népi val¬
lásosságba is." A népi mágia szöveganyaga a világ minden táján beolvasztotta a
hellenisztikus és az ókori keleti betegségdémonok elűző formuláit," és a hazai
betegségdémon-elküldő ráolvasástípus szövegeinek gyökerei is egyértelműen az
ókorig nyúlnak vissza."

Susanne Beck: Exorcism, Illness and Demons in an Ancient Near Eastern Context, Leiden,
Sidestone Press, 2018, 127.

Ida Fröhlich: Demons and Illness in Second Temple Judaism: Theory and Practice, in Siam Bhayro
— Catherine Rider (eds.): Demons and Illness from Antiquity to the Early-Modern Period, Leiden,
Brill, 2017, 81-82.

Andras Bacskay: The Natural and Supernatural Aspects of Fever in Mesopotamian Medical
Texts, in Bhayro-Rider (eds.): Demons and Illness, 52.

Pécs Eva: Natura és kultura — halal vagy élet? Kettős lények és „emberre avatäs”, in uö (szerk.):
A népi vallás és mágia archaikus hagyományai Közép-Kelet-Európában, Budapest, LHarmattan,
2018, 20.

Pócs Éva: Démoni megszállottság és ördögűzés a közép-kelet-európai népi hiedelemrendszerek¬
ben, in uő (szerk.): A népi vallás és mágia, 298.

Pócs: Magyar néphit Közép- és Kelet-Európa határán, 112.

15 Uo., 29.

m
=

+ 61 *