fordultak. A marginalizált homiletika fő kérdése, hogy miképpen jutnak szóhoz
az egyedi, a marginalizált hangok a gyülekezetben.
Kathy Black 1996-ban publikált Healing Homieltics"" című munkája a gyüle¬
kezetben lévő fogyatékkal élők felé való igehirdetői szolgálat lehetőségét tárgyal¬
ja. Black megvizsgálja a fogyatékosságok lehetséges bibliai-teológiai magyaráza¬
tát, majd Jézus gyógyításait egzegetálja (vak, siket, béna, leprás, mentális betegek).
Az egyes szakaszokat követően kifejti, hogy miképpen viszonyult a tradicionális
homiletika, és miképpen az általa vázolt gyógyító homiletika (healing homiletics)
az egyes szakaszokhoz. Black hangsúlyozza, hogy a prédikátor kerülje a fogya¬
tékosság metaforaként való használatát," inkább a fogyatékossággal rendelkező
személy helyzetére fókuszáljon, mintsem a fogyatékosságra, illetve a betegséget
és a bűnt ne kösse össze. Jézus átlépte tisztasági előírásokat, és hozzáért a lep¬
rásokhoz. Amikor egy igehirdető odafordul azokhoz, akiket az előítéletek miatt
kirekesztenek: akár fogyatékkal élőkhöz, akár hajléktalanokhoz, az igehirdető
viszonyulása példát adhat a gyülekezetnek."
A fogyatékkal élők mellett a marginalizált homiletika a nők felé is fordul. A
hagyományos homiletikában egészen a 20. századig a női prédikálás marginalizált
helyzetben volt." 1989-ben jelent meg, főképpen a feminista teológia nyomán
az első női homiletika, " melyet további művek követtek. A női homiletika egyrészt
igyekszik feltárni a női prédikálás marginalizáltságának történetét, okát, valamint
a perifériáról elhangzó igehirdetés teológiáját. A periférián megtapasztalható az
életet adó Isten ereje, ez az a hely, ahol a Szentlélek transzformálja a világot.
Másrészt a női homiletika egyfajta modellként tekint a női prédikációra, nyit a
további csoportok felé, és segíti a származás vagy más ok miatt marginalizált
csoportokat.? Egy női prédikátor mindig a marginalizáltság tapasztalatából
szólal meg, így új látást kap, a prédikáció autoritása kevésbé hierarchikus, szol¬
Kathy Black: A Healing Homiletics: Preaching and Disability, Nashville, Abingdon Press, 1996.
8 Uo., 183.
19 Uo., 184.
Tikász Ábel: A magyar református női prédikálás története, in Mikó-Prém Alexandra — Szőcs¬
Muza Blanka — Herbály Eszter (szerk.): Fiatal kutatók és doktoranduszok XI. nemzetközi teoló¬
guskonferenciájának tanulmánykötete, Budapest, Doktoranduszok Országos Szövetsége, 2022,
329-343. https://dosz.hu/fil/dcb9b5e3cc667778688d0933c14220b460913f404d9ebcal84c5da7
102c791a4 (Letöltes: 2022. november 5.)
Christine M. Smith: Weaving the Sermon: Preaching in a Feminist Perspective, Louisville, Ken¬
tucky, Westminster John Knox Press, 1989.
Enjoo Mary Kim: Women Preaching: Theology and Practise Through the Ages, Eugene, Oregon,
Wipf&Stock, 2004, 8.