POSZTMODERN TENDENCIÁK AZ ÉSZAK-AMERIKAI PROTESTÁNS HOMILETIKÁBAN
(The Four Codes of Preaching: Rhetorical Strategies) egy francia posztstrukturalista,
Roland Barthes (1915-1980) munkassaga hatott. Other-Wise preaching cimt
művét átszövi a dekonstrukció, hiszen a másképp homiletika szembehelyezkedés
a prédikálási tradíció négy hagyományos tekintélyével: a Biblia, ahagyomäny, a
tapasztalat és az értelem autoritásával."? Szerinte, ha ez a dekonstrukció nem
történik meg, akkor a prédikáció is mint tekintély szólal meg, viszont, ha a de¬
konstrukció megtörténik, a prédikáció ellenállhat a közös emberi vagy egyházi
tapasztalat hegemóniájának.
A dekonstrukció a kánont is célba veszi, megjelenik a szövegen túli nyitás.
McClure szerint a Szentírás nem ér véget önmagában, sokkal inkább jele akánon
sokféleségének, amely a gyülekezetekben hagyományozódott, különösen a pré¬
dikáció és az istentisztelet aktusában.? Az igehirdetés kisajátítja azokat az
emlékezési formákat, amelyek a kánont generációkon átívelő élő hagyománnyá
formálták, ezért McClure a szövegben lévő mást keresi. A prédikátoroknak újra
kell gondolniuk, hogy mit jelent szent szavakat mondani egy olyan világban,
amely az összes metanarratíva gyengülését tapasztalja.
McClure a hagyományos homiletika radikális kritikáját és egy etikai szemlé¬
letet szorgalmaz Emmanuel Lévinas (1906—1995)" nyomán: , Az igehirdetés
olyan formáját fogjuk keresni, amelyet folyamatosan megszakít a másik közel¬
sége, a másik iránti kötelezettség." ? Lévinas szerint a nyugati filozófiában a
teoretikus gondolkodás mindent tárgyiasít, a végtelent, a megfoghatatlant is.
Pedig a végtelen ideája bennünk nem más, mint a másik ember arcának tapasz¬
talat nélküli tapasztalata, ez az idea a másik emberrel való találkozásból ered.?"
Mivel a személytelen, formátlan létezés értelmetlen, amikor a Másik megjelenik,
ez a pillanat látja el értelemmel a dolgokat. A Másnak a gondolata nem eleme az
objektivitás totalizmusának, sem nem tárgya a szubjektív értelemnek. Lévinas
31 John S. McClure: Other-Wise preaching: a postmodern ethic for homiletics, St. Louis, Missouri,
Chalice Press, 2001, 2.
32 Uo., 26.
33 Uo., 7.
34 Emmanuel Lévinas (1906—1995) ortodox zsidó családban született Litvániában. Strasbourgban
hallgatott filozófiát, majd 1928-ban Freiburgban tanult Heideggernél és Husserlnél. Harcolt a
második világháborúban a nácik ellen, 1940—194.5 között fogságban volt. A háború során iden¬
titásának részévé vált az az alapélmény, ahogy a nácik elpusztítják a , másokat", a zsidókat.
Egyetemi pályája során 1964-től a poiters-i, 1967-ben a nanterre-i, majd 1973-tól a Sorbonne
Egyetem professzora. 1961-ben publikálta Teljesség és Végtelenség, majd 1974-ben a Másként
mint lenni, avagy a túl a léten című írását.
35 McClure: Other-Wise preaching, 8.
Pavlovits Tamás: A végtelen ideája Lévinasnál és Descartes-nál, in Bokody Péter — Szegedi Nóra
— Kenéz László (szerk.): Transzcendencia és megértés: Etika és metafizika Lévinas filozófiájában,
Budapest, LHarmattan — Magyar Fenomenológiai Egyesület, 2006, 147.